بررسی عواملی که منجر به کاهش باردهی درختان میوه می شود+ معرفی بهترین کود ها برای افزایش بار درختان

بررسی عواملی که منجر به کاهش باردهی درختان میوه می شود+ معرفی بهترین کود ها برای افزایش بار درختان

بی ثمری درختان میوه یک موضوع چندوجهی است که تحت تأثیر عوامل بی شماری است که هم پدیده های طبیعی و هم مداخلات انسانی را در بر می گیرد. از گرده افشانی ناکافی و شرایط محیطی نامطلوب گرفته تا کمبود مواد مغذی، هرس نامناسب و فشار آفات، میتوانند در باردهی درختان میوه تاثیر بگذارند.

شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس MayaHofHeiomآلمان در این مقاله به مبحث “بررسی عواملی که منجر به کاهش باردهی درختان میوه می شود+ معرفی بهترین کود ها برای افزایش بار درختان”پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم،عبارتند از:

علل ریزش گل در درختان میوه

عواملی که باعث کاهش میوه دهی درختان می شود

بررسی روش های افزایش میوه دهی درختان میوه

معرفی بهترین کود ها برای افزایش بار درختان

آشنایی با کود فروت ست

علل ریزش گل در درختان میوه

ریزش گل یکی از مشکلات شایعی است که در بسیاری از درختان میوه به وجود می‌آید و می‌تواند عملکرد محصول را به طرز قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. در این بخش به بررسی علل ریزش گل در درختان میوه:

  • شرایط محیطی نامناسب

یکی از عوامل اصلی ریزش گل در درختان میوه، شرایط محیطی نامناسب مانند سرمازدگی یا گرمای شدید است. سرمازدگی در زمان گلدهی می‌تواند باعث خسارت به گل‌های ظریف شود و منجر به ریزش آنها شود.به همین ترتیب، گرمای شدید نیز می‌تواند باعث تنش فیزیولوژیکی در گیاه شود و باعث ریزش گل‌ها شود.

  • کمبود یا عدم تعادل مواد مغذی

مواد مغذی اساسی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد مغذی کمیاب دیگر برای رشد و توسعه گل‌ها ضروری هستند. کمبود یا عدم تعادل این مواد مغذی می‌تواند باعث مشکلاتی مانند ریزش گل در درختان میوه شود. برای مثال، کمبود نیتروژن می‌تواند باعث کاهش توانایی گیاه در تولید پوشش گلی شود و به عنوان نتیجه، تعداد و کیفیت گل‌ها کاهش می‌یابد.

  • تغییرات دمایی و رطوبتی

تغییرات دمایی و رطوبتی نیز می‌تواند بر ریزش گل‌ها تأثیرگذار باشد. اختلافات ناگهانی دما یا رطوبت می‌تواند باعث استرس فیزیولوژیکی در گیاه شود که به علت تغییر در فعالیت آنزیم‌ها و رشد غیرمعمول گل‌ها منجر به ریزش آنها می‌شود.

  • جریان نامناسب مواد مغذی

حمل و نقل نامناسب مواد مغذی در گیاهان نیز می‌تواند عاملی برای ریزش گل باشد. این امر می‌تواند ناشی از عواملی مانند خاک برداری ناصحیح، کمبود آب یا عدم توزیع مناسب مواد مغذی در خاک باشد که باعث تضعیف رشد و توسعه گل‌ها می‌شود.

ریزش گل در درختان میوه می‌تواند به عنوان یک نشانه از مشکلات مختلفی مانند شرایط محیطی نامناسب، کمبود مواد مغذی یا تغییرات دمایی و رطوبتی شناخته شود. برای جلوگیری از این مشکلات، مراقبت منظم از باغ‌ها، ارائه مواد مغذی مناسب، و تنظیم شرایط محیطی به نحو احسن ضروری است.

عواملی که باعث کاهش میوه دهی درختان می شود

یکی از مشکلاتی که برخی از باغداران با آن مواجه شده اند، عدم رشد درختان میوه یا توقف ناگهانی رشد آن هاست. دلایل زیادی برای کند شدن یا توقف رشد درختان وجود دارد. که به بررسی آنها می پردازیم:

  • عمق کم خاک

درختان هنگام رشد می توانند با مانعی در خاک به دلیل عمق کم آن مواجه شوند که موجب محدودیت رشد اجزای درخت می شود.

  • شور و آهکی بودن خاک

از دیگر دلایلی که ممکن است منجر به توقف رشد ریشه درختان می شود،قلیایی،آهکی و شور بودن خاک می باشد.آهکی یا شوری خاک می تواند باعث مشکلات در جذب آب و مواد مغذی توسط درختان می شود.

  • تغذیه نامناسب درختان

نادیده گرفتن کمبود مواد مغذی در درختان و استفاده نکردن از کود های درشت مغذی و ریزمغذی برای رفع آنها از دلایل دیگر رشد نکردن درختان می باشد.

  • روش‌های نامناسب آبیاری

توجه به زمان و روش آبیاری با توجه به نیاز های درختان،فصل و خصوصیات آنها می تواند در رشد درختان تاثیر زیادی بگذارد.

بررسی روش های افزایش میوه دهی درختان میوه

یکی از دغدغه های باغداران افزایش میوه دهی درختان باغ خود می باشد که همین امر منجر به انجام روش های مختلف برای رسیدن به این هدف می باشد.در این بخش به بررسی روش های ساده در عین حال موثر برای افزایش میوه دهی درختان میوه می پردازیم:

1.فراهم کردن تغذیه مناسب گیاه: اطمینان از اینکه درختان از عناصر غذایی کافی و متناسب با نیازشان بهره‌مند هستند اهمیت دارد. این شامل استفاده از کودهای آلی و شیمیایی مناسب و با ترکیبات متناسب با نیازهای خاک و گیاه می‌شود.

2. آبیاری منظم و متعادل: اطمینان از اینکه درختان به طور مناسب آبیاری می‌شوند و نیازهای آبی آن‌ها برآورده می‌شود، اهمیت دارد. آبیاری منظم و متعادل با کنترل رطوبت خاک می‌تواند به افزایش میوه دهی کمک کند.

3. مدیریت به موقع برگ‌ها و شاخه‌ها: از طریق پایش و کنترل رشد برگ‌ها و شاخه‌ها، می‌توان انرژی را به سمت میوه‌ها هدایت کرد. برش زدن شاخه‌های خشک، مراقبت از برگ‌ها و حذف شاخه‌های غیر ضروری می‌تواند به افزایش میوه دهی کمک کند.

4. گرده افشانی و تلقیح مصنوعی: برخی از درختان میوه نیاز به گرده افشانی و تلقیح مصنوعی دارند تا میوه دهی در آنها بهبود یابد. این فرآیند به طور مستقیم تعداد میوه‌های تولید شده را افزایش می‌دهد.

5. مدیریت بیماری‌ها و آفات: اطمینان از اینکه درختان از بیماری‌ها و آفات محافظت شوند، می‌تواند به افزایش میوه دهی کمک کند. استفاده از روش‌های زیستی، شیمیایی یا فیزیکی برای کنترل بیماری‌ها و آفات نیز می‌تواند مؤثر باشد.

6.اصلاح و احیای خاک: استفاده بی رویه از مواد شیمیایی و کشاورزی بی وقفه می تواند موجب فرسایش خاک شود که در نهایت منجر به کم شدن مواد آلی موجود در خاک می شود.استفاده از مواد آلی و کود های ریزمغذی، می‌تواند خاک را بهبود بخشیده و میوه دهی را افزایش دهد.

7. استفاده از تکنولوژی و نوآوری: استفاده از فناوری‌های نوین مانند سامانه‌های آبیاری هوشمند، سیستم‌های تلفیقی کوددهی و آبیاری، و سایر ابزارهای هوشمند می‌تواند به بهبود میوه دهی کمک کند.

این روش‌ها به طور کلی می‌توانند به بهبود میوه دهی درختان کمک کنند. اما لازم به ذکر است که هر درخت و منطقه ممکن است نیازها و شرایط خاص خود را داشته باشد، بنابراین توجه به این نکات به شما برای دستیابی راحت تر به این هدف کمک می کند.

معرفی بهترین کود برای درختان میوه به منظور افزایش رشد و باردهی آنها

به طور کلی انواع کود ها با توجه به ترکیبات و کاربرد مخصوص خود می تواند برای درختان میوه استفاده شوند.برای بهبود رشد درختان میوه،استفاده از کود هایی که دارای مواد مغذی ضروری برای گیاهان هستند،استفاده کرد.

کود NPK:معمولا کود های NPK حاوری مقادیر قابل توجهی از نیتروژن،فسفر و پتاسیم می باشد،که هرکدام از این عناصر  دارای فواید زیادی برای گیاهان می باشند.

نیتروژن به رشد رویشی گیاه کمک می کتد،فسفر برای تقویت سیستم ریشه به کار میرود و پتاسیم مقاومت درختان را نسبت به تنش های محیطی افزایش می دهد.که توصیه می شود از این نوع کود برای بهبود وضعیت درختان میوه استفاده کرد.

کود آلی و هیومیک اسید: مواد آلی طبیعی  و کود هیومیک اسید در بهبود ساختار خاک می تواند بسیار افزایش ماده آلی و تغذیه بهتر درختان میوه تاثیرگذار باشند.

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

کود کلات ریزمغذی:در موارد زیادی کمبود انواع ریزمغذی ها در درختان میوه مشاهده می شود و با توجه به نیاز درختان انتخاب کود های کلات ریزمغذی برای رفع کمبود آنها در گیاهان می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد آنها داشته باشد.

کلات آهن 6 درصد مایا رشد

کود کلات آهن 6 درصدمایا رشد

آشنایی با کود فروت ست مایارشد

کود فروت مایا رشد با دارا بودن مواد مغذی ضروری در ترکیبات خود به فرایند گرده افشانی،گلدهی و تولید میوه در درختان کمک می کند.

که باعث کاهش ریزش شکوفه و افزایش تولید میوه می شود همچنین مقائمت گیاهان را در برابر تنش های محیطی افزایش می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصرف کود فروت ست می توانید به مقاله”زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی“مراجعه فرمایید.

کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایا رشد
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یک =