زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی

زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی

فروت ست فرآیند به عنوان مرحله ای کلیدی در رشد و توسعه میوه‌ها تعریف می‌شود. کود فروت ست حاوی عناصر غذایی مختلفی از جمله نیتروژن، کلسیم، پتاسیم، آهن، بور، روی، منگنز و منیزیم است.

زمانبندی مناسب برای اجرای فروت ست شامل نوبت اول پس از برداشت میوه، نوبت دوم در زمان تورم جوانه‌ها و نوبت سوم بعد از تشکیل میوه است. استفاده از این کود باعث بهبود فرآیند‌های مختلفی از جمله گرده‌افشانی، جوانه‌زدن دانه گرده، افزایش تشکیل میوه سالم و افزایش طول عمر تخمک می‌شود.

شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان در این مقاله به مبحث “زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی”پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

فروت ست چیست؟

بهترین زمان برای اجرای فروت ست

چه ترکیباتی در فروت ست استفاده می شود؟

روش کوددهی گیاهان و درختان با کود فروت ست

نکات مهم در زمان مصرف کود فروت ست

زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی

فروت ست چیست؟

فروت ست به مرحله ای که میوه اولیه تشکیل می شود گفته می شود.مرحله شروع تشکیل میوه را فروت ست می‌گویند.

جوانه های گیاهان دارای عناصری هستند که به طور مستقیم در فرآیند تشکیل جوانه ، تلقیح، تشکیل میوه و بزرگ شدن میوه نقش موثری دارند.

به طور طبیعی گیاه توان کافی برای ذخیره عناصر موثر در فرآیند زایش یا تشکیل جوانه تشکیل میوه و بزرگ شدن میوه ندارد از این رو برای کمک به این فرایند استفاده از برنامه غذایی فروت ست بسیار حائز اهمیت است.


جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود فروت ست به مقاله “کود فروت ست چیست و کود فروت ست مایا رشد چه فوایدی برای درختان دارد؟“مراجعه فرمایید.

زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی

بهترین زمان برای اجرای فروت ست

زمانی که جوانه های درخت شروع به متورم شدن می کنند(اواخر فصل زمستان یا اوایل بهار) بهترین زمان برای استفاده از کود بهاره است .در این زمان جذب کود در بالاترین حد ممکن قرار گرفته است.
زمان بندی مصرف کود بهاره تاثیر مستقیم بر اثرگذاری آن روی گیاهان دارد.می توان این کود را پس از برداشت محصول و قبل از ریختن برگ درختان مورد استفاده قرار داد. این امر باعث از بین رفتن سال آوری در درختان می شود.

به طور کلی کود فروت ست در طول فصل رشد، در ۳ نوبت اجرا می‌شود.نوبت اول بلافاصله پس از برداشت میوه، نوبت دوم زمان تورم جوانه‌ها و باز شدن اولین برگ‌ها در بهار و نوبت سوم بعد از تشکیل میوه‌ها است.

برای درختانی که تازه به مرحله میوه دهی رسیده اند مقدار کمتری از کود فروت ست لازم است و برای گیاهان مسن حداکثر مقدار توصیه شده را استفاده نمایید .

استفاده از این کود، باعث بهبود فرایند گرده افشانی و جوانه زدن دانه گرده، افزایش تشکیل میوه سالم، افزایش طول عمر تخمک، افزایش سال آوری درختان و… می شود. مصرف این کود برای درختان میوه مانند سیب، مرکبات و درختان شلیل، هلو و سایر محصولات باغی توصیه می شود.

نوبت اول: فروت ست بعد از برداشت

قبل از ریزش برگ‌ها،استفاده از کود فروت ست باعث تقویت جوانه ها می شود.با محلول پاشی کود فروت ست به درختان کمک می کند تا مواد غذایی بیشتری را در جوانه‌ها ذخیره شود.

هر چه از زمان برداشت میوه‌ها بگذرد توانایی برگ‌ها برای فعالیت و جذب عناصر کاهش می‌یابد. بنابراین تا زمانی که برگ هنوز سبزینگی خود را دارد باید کود فروت ست استفاده شود.

نوبت دوم: فروت ست زمان تورم جوانه ها

اجرای نوبت دوم فروت ست، در زمان تورم جوانه ها می باشد در برخی از درختان مانند درختان هسته دار با توجه به اینکه برگ در زمان تورم جوانه وجود ندارد بنابراین فروت ست در زمان تورم جوانه ها نیز تاثیر زیادی نخواهد داشت.

ولی در درختانی مثل درختان دانه دار یا انگور باید در زمان باز شدن اولین برگ ها و قبل از باز شدن گل ها فروت ست استفاده شود.

نوبت سوم: فروت ست بعد از تشکیل میوه

در نوبت سوم نیز بعد از تشکیل میوه، فروت ست مورد استفاده قرار می گیرد که موجب افزایش ظرفیت بزرگ شدن میوه و جلوگیری از ریزش آن در زمانی می شود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله”آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری“مراجعه فرمایید.

بهترین زمان برای اجرای فروت ست

چه ترکیباتی در فروت ست استفاده می شود؟

درختان میوه برای تقویت جوانه‌های بارده به تمامی عناصر درشت مغذی و ریز مغذی نیاز دارند.بعضی از عناصر از اهمیت بیشتری برخوردارند.درختان زمانی رشد اولیه و فروت ست مطلوبی خواهند داشت که جوانه‌ها کمبودی از عناصر ضروری نداشته باشند.

نیتروژن (N) مهم‌ترین عنصری است که جوانه‌ها باید قبل از ریزش برگ دریافت کنند.درخت به دلیل فعالیت اندک ریشه در اوایل بهار این عنصر را به طور کافی دریافت نمی کند، در نتیجه اندازه میوه‌ها و عملکرد نهایی به شدت افت خواهد کرد.

کلسیم (Ca) عنصری است که در ساختار دیواره سلولی نقش کلیدی دارد و در کمبود این عنصر رشد سلولی به شدت افت خواهد کرد و موجب ریز بودن میوه‌ها خواهد شد.

پتاسیم (K) یک عنصر نقش انتقال قند درون گیاه را به عهده دارد. پس از برداشت میوه انتقال قند از برگ‌ها به جوانه‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

آهن (Fe) از جمله عناصری است که به دلایل مختلف جذب آن توسط ریشه با مشکل مواجه می‌شود و برگ‌ها دچار کمبود می‌شوند. کمبود آهن و نیتروژن در زمان شروع تشکیل میوه باعث رنگ پریدگی و زردی برگ ها می شود.

بور (B) یک عنصر کم‌مصرف در گیاه است. این عنصر در زمان تشکیل لوله گرده اهمیت بیشتری نسبت به سایر مراحل پیدا می‌کند.

روی (Zn)نیز همانند بور از عناصر ریزمغذی محسوب می‌شود که اهمیت آن در زمان فروت ست بیشتر می‌شود. این عنصر در تولید کلروفیل و فعالیت برخی آنزیم‌ها و عملکرد هورمون اکسین نقش دارد. در صورتی که روی در جوانه‌ها ذخیره‌سازی نشود، در اوایل بهار کمبود این عنصر اتفاق خواهد افتاد.

منگنز (Mn) در تولید کلروفیل، فرآیندهای آنزیمی، تولید پروتئین، متابولسیم نیتروژن و … نقش دارد که کمک زیادی به فعالیت برگ ها و تشکیل میوه خواهد کرد.

منیزیم (Mg) از عوامل اصلی سبزینگی در برگ ها می باشد. بدون آن، فتوسنتز نمی‌تواند رخ دهد. که نقش انتقال انرژی، شکل‌گیری دیواره سلولی، سنتز پروتئین، نشاسته و چربی را در گیاه به عهده دارد.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست به مقاله “عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست(بور،ازت،روی و…) و اثر آنها در بهبود کمیت و کیفیت محصولات“مراجعه فرمایید.

چه ترکیباتی در فروت ست استفاده می شود؟


روش کوددهی گیاهان و درختان با کود فروت ست

 کوددهی بوسیله محلول پاشی از روش هایی است که مورد توجه بسیاری از باغ‌ داران برای مصرف کود قرار گرفته است.

کود فروت ست از جمله کودهایی است که به صورت محلول پاشی بر روی برگ گیاهان صورت می‌گیرد. این روش باعث می‌شود که محلول حاوی مواد مغذی ، از روزنه‌هایی که بر روی برگ قرار دارد، به درون برگ گیاه نفوذ کند.

در روش کوددهی،آب و کود با یکدیگر مخلوط شده و به شکل محلول و به طور مستقیم بر روی برگ گیاه اسپری می‌شود.
دقت داشته باشید که به هیچ عنوان روغن‌های معدنی و کودهایی که حاوی گوگرد هستند را با فروت ست ترکیب نکنید. هیچگاه در هوای گرم اقدام به محلول پاشی نکنید. همچنین در برخی نواحی ممکن است اندازه عنصر بور موجود در آب زیاد باشد و ایجاد مسمومیت کند.

کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایا رشد

زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی

نکات مهم در زمان مصرف کود فروت ست

  • زمانی که از کود مایع فروت ست استفاده می کنید قبل از مصرف آن را خوب تکان داده و طبق دستور العمل ابتدا کود را رقیق کرده و سپس استفاده کنید.
  • هنگام مصرف کود به تاریخ انقضاء آن توجه کنید زیرا تاثیر مستقیمی بر اثر بخشی کود فروت ست می گذارد.
  • اگر از روش محلول پاشی استفاده می کنید در زمانی که هوا خنک تر است مثل صبح زود و بعدازظهر شروع به کار کنید.
  • میزان مصرف کود فروت ست باید برای درختانی که تازه میوه دهی را شروع کرده اند کمتر باشد. اما برای درختانی که سن بالاتری دارند میزان دوز توصیه شده مصرف شود.
  • برای  تعیین میزان مصرف کود فروت ست با توجه به نیاز های محصول خود از کارشناسان کشاورزی کمک بگیرید.
  • شرایط محل نگهداری کود نیز بسیار مهم بوده و باید از تابش مستقیم نور خورشید و رطوبت بدور باشد. خشک و خنک بودن محل نگهداری هم به افزایش مدت زمان استفاده از کود کمک می کند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 14 =