کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی

کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی

روی یک ریز مغذی ضروری است که برای فرآیندهای بیوشیمیایی مختلف در گیاهان مانند فعال شدن آنزیم و سنتز هورمون مورد نیاز است. با این حال، اغلب در بسیاری از خاک ها کمبود این ریز مغذی دیده می شود که منجر به توقف رشد و کاهش عملکرد در محصولات از جمله گیاهان باغی می شود.

از طرفی مراحل کلات کردن شامل اتصال یون‌های روی به مولکول‌های آلی، مانند اسیدهای آمینه، ایجاد کمپلکس‌های پایدار است که این فرایند جذب روی را در گیاهان آسان تر می کند و آن را در خاک های قلیایی یا خاک هایی با ph با لا در دسترس گیاه قرار می دهد.

تمام این ویژگی ها کود کلات روی را به یک ابزار با ارزش برای محصولات کشاورزی و باغی تبدیل می کند.

مایا رشد،تولید کننده انواع کود های کشاورزی و محصولات دامی تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان،در این مقاله به موضوع” کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی “پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

آشنایی با ریز مغذی روی و کاربرد آن

فرق کود کلات شده روی با سایر کود ها

دلایل استفاده از کود کلات

کاربرد و دلیل استفاده از کود کلات روی

نقش روی (زینک) در گیاهان

تشخیص کمبود روی در گیاهان

کلات روی یا سولفات روی،کدام بهتر است؟

کود کلات روی بیشتر روی چه محصولاتی تاثیر دارد؟

کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی

آشنایی با ریز مغذی روی و کاربرد آن

روی یک ریزمغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است.روی نقش مهمی در فعالسازی آنزیم ها،تولید کلروفیل، سنتز DNA و RNA، تولید اکسین، رشد بذر و .. دارد.

هنگامی که گیاهان فاقد روی کافی باشند، ممکن است علائم کمبود روی، مانند توقف رشد، کلروز (زرد شدن) برگها، کاهش میوه دهی و سلامت کلی گیاه را نشان دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله”دلایل نیاز به کود کلات روی(زینک) مایا رشد برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی“مراجعه فرمایید.

فرق کود کلات شده روی با سایر کود ها

به طور کلی فرم کلات شده یک ریزمغذی مانند روی،آهن،مس و…یک فرم حفاظت شده است که سایر عناصر نمی توانند اختلالی در جذب آن ایجاد کنند.

فرم کلات یک عنصر در مقایسه با فرم معمولی آن بسیار راحت تر و سریعتر توسط  گیاه جذب می شود و عنصری که به فرم کلات درآمده باشد پتانسیل بار بیشتری ایجاد خواهد کرد و در نتیجه بیشتر و بهتر از کانالهای ریشه عبور می کند.

دلایل استفاده از کود کلات

انواع کود های کلات به جز جذب بالا دارای ویژگی های متعددی می باشند که در این بخش به آنها اشاره شده است:

  • جلوگیری از محدود شدن درشت مغذی ها
  • رفع مشکلات مربوط به ph با استفاده از کود های کلات
  • کمک به در دسترس قرار دادن و جذب راحت ترمواد مغذی
  • افزایش عملکرد گیاه و بهبود کیفیت خاک
  • بهبود رشد بیشتر برگ و ریشه گیاهان
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما
  • جلوگیری از ریزش برگ گیاهان

کاربرد و دلیل استفاده از کود کلات روی مایا رشد

  • مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها بیشتر می‌شود
  • گیاه را برای جوانه زدن تحریک می‌کند
  • باعث تنفس هر چه بیشتر گیاه و افزایش کلروفیل گیاه می‌شود
  • باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر گرما، سرما و خشکی می‌شود
  • باعث رنگ دهی بیشتر میوه ها می‌شود
  • هورمون رشد توکسین تولید می‌کند

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مزایای کود کلات روی به مقاله”فواید و مزایای استفاده از کود کلات روی جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه“مراجعه فرمایید.

کلات-روی-15-درصد مایا رشد

کود کلات روی 15 درصد مایا رشد

نقش روی (زینک) در گیاهان

روی مسئول فعال کردن آنزیم هایی است که به سنتز پروتئین در گیاهان کمک می کنند.این ماده در تشکیل کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند در گیاهان استفاده می شود که به گیاهان در تحمل دماهای سرد کمک می کند.همچنین در تشکیل اکسین هایی که مسئول افزایش طول ساقه و تنظیم رشد هستند، حیاتی است.

روی نقش حیاتی در جنبه های مختلف رشد و نمو گیاهان دارد. این یک ریزمغذی ضروری در نظر گرفته می شود، به این معنی که برای عملکرد مناسب گیاه به مقادیر کم مورد نیاز است.نقش روی در گیاهان چند وجهی است و شامل موارد زیر است:

1. روی فعال ساز آنزیم های حیاتی:

 روی در واکنش های مختلف بیوشیمیایی در گیاه نقش دارند. به فعال شدن آنزیم هایی که مسئول فرآیندهای مهمی مانند سنتز DNA، سنتز پروتئین و تنظیم هورمون هستند، کمک می کند.

2. زنیک مسئول فتوسنتز:

روی برای سنتز کلروفیل، رنگدانه مسئول جذب انرژی نور در طول فتوسنتز، ضروری است. بدون روی کافی، گیاهان ممکن است زردی یا کلروز را در برگ‌های خود نشان دهند که می‌تواند مانع از توانایی آنها در انجام مؤثر فتوسنتز شود.

3. نقش روی در متابولیسم کربوهیدرات و پروتئین گیاه:

روی در متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئین ها در گیاهان نقش دارد. به تبدیل قندها به انرژی کمک می کند و حرکت مواد مغذی را در سراسر گیاه تسهیل می کند.

4. رشد و نمو محصولات با روی:

روی برای رشد و نمو مناسب در گیاهان بسیار مهم است. در تقسیم سلولی، طویل شدن سلول و تمایز سلولی نقش دارد که همگی فرآیندهای ضروری برای رشد کلی گیاه هستند.

5. سنتز هورمون گیاه با کلات زینک:

 روی در سنتز و تنظیم هورمون های گیاهی مانند اکسین ها و سیتوکینین ها نقش دارد. این هورمون ها نقش مهمی در رشد، تولید مثل و دفاع در برابر عوامل استرس زای محیطی دارند.

6. روی، بهبودبخش پاسخ به استرس گیاه:

 روی به گیاهان کمک می کند تا با استرس ناشی از منابع مختلف از جمله خشکسالی، گرما و بیماری مبارزه کنند. با فعال کردن آنزیم های آنتی اکسیدانی که از آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند، تحمل گیاه را در برابر چنین عوامل استرس زا افزایش می دهد.

به طور خلاصه، روی یک ریز مغذی ضروری است که برای بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی در گیاهان ضروری است. نقش آن در فعال سازی آنزیم ها، فتوسنتز، متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئین ها، رشد و نمو، سنتز هورمون ها و پاسخ به استرس، آن را برای سلامت کلی و بهره وری گیاهان باغی حیاتی می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نشانه کمبود روی در گیاهان می توانید به مقاله نشانه های کمبود روی در گیاهان و روش انتخاب مناسب ترین کود کلات روی مراجعه کنید.

کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی

تشخیص کمبود روی در گیاهان

معمولا کمبود روی علائم خود را در برگ های جدید نشان می دهد.این علائم بسته به نوع محصول متفاوت است.

علامت اولیه کلروز برای برگهای تازه است که وضعیتی همراه با کمبود کلروفیل است.همچنین به ایجاد لکه های نکروزه در حاشیه یا نوک برگ مربوط می شود.

برگ های گیاهان ممکن است کوتاه شوند و گیاه ظاهری گلگون داشته باشد.

کمبود روی همچنین ممکن است منجر به جوانه زدن ضعیف شود که منجر به گلدهی کم و در نتیجه کاهش برداشت میوه شود.

تشخیص کمبود روی در گیاهان برای مداخله به موقع و اقدامات اصلاحی بسیار مهم است.علائم و روش های تشخیص کمبود روی شامل موارد زیر می شوند:

1. زردی رگبرگ ها: یکی از شایع ترین نشانه های کمبود روی کلروز است که در آن برگ ها بین رگبرگ ها زرد می شوند.این تغییر رنگ معمولاً در برگ‌های جوان‌تر رخ می‌دهد، در حالی که رگبرگ‌ها سبز باقی می‌مانند. برگ‌های آسیب‌دیده ممکن است رشد، کاهش اندازه برگ و انحراف را نشان دهند.

2. تجزیه و تحلیل خاک: آزمایش خاک برای سطوح روی می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد در دسترس بودن آن به گیاهان ارائه دهد. انجام تجزیه و تحلیل خاک می تواند به تعیین اینکه آیا محتوای روی کمتر از محدوده توصیه شده برای گونه های گیاهی خاص است یا خیر کمک می کند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که گیاهان علائم بصری کمبود را نشان دهند.

3. تجزیه و تحلیل بافت گیاهی: تجزیه و تحلیل محتوای مواد مغذی بافت های گیاهی می تواند تشخیص دقیق تری از کمبود روی ارائه دهد. با جمع آوری و آزمایش برگ ها یا سایر بافت های گیاهی می توان غلظت روی را تعیین کرد. مقایسه این مقادیر با محدوده های تعیین شده کافی می تواند به تأیید کمبود روی در گیاه کمک کند.

4. نظارت بر محلول هیدروپونیک: برای گیاهانی که به روش هیدروپونیک رشد می کنند، نظارت بر غلظت روی در محلول غذایی می تواند به شناسایی کمبود کمک کند. اگر سطح روی در محلول کم باشد، ممکن است نشان دهنده عدم جذب روی توسط گیاهان باشد.

استفاده از ترکیبی از علائم بصری، تجزیه و تحلیل خاک، تجزیه و تحلیل بافت گیاهی و سایر روش های تشخیصی می تواند به شناسایی دقیق و رفع کمبود روی در گیاهان کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله”مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد“مراجعه فرمایید.

کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی

کلات روی یا سولفات روی،کدام بهتر است؟

کلات روی قوی تر از سولفات روی است و در آب بسیار محلول است.همچنین در شرایط قلیایی و اسیدی پایدار است به این معنی که برای گیاهان در محدوده وسیع‌تری از سطوح pH در دسترس است.

کود کلات روی بیشتر روی چه محصولاتی تاثیر دارد؟

کود کلات روی بیشترین تاثیر را بر روی محصولاتی همچون سیب، لوبیا خوراکی خشک، ذرت، پیاز، لوبیا، ذرت شیرین دارد همچنین برای محصولاتی مانند انگور، کاهو، سیب‌زمینی، سویا، گوجه‌فرنگی  مناسب می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نیاز گیاهان به کلات روی به مقاله”چه گیاهانی بیشترین نیاز را به کود کلات روی دارند؟+مقدار مصرف کود کلات روی“مراجعه فرمایید.

معرفی کود کلات آهن مایا رشد

کود کلات آهن مایا رشد (Iron chelated fertilizer) برای تقویت رشد گیاهان استفاده میشود و دارای پایداری تضمین شده درpH های 3 تا 11،قابلیت جذب سریع، بهبود کیفیت محصولات،تقویت رشد و افزایش عملکرد گیاه می باشد.

کود های کلات مایا رشد را می توان در روش های مختلف کوددهی از جمله کود آبیاری ،چالکود و محلول پاش استفاده کرد که انعطاف پذیری را برای کشاورزان فراهم می کند تا بهترین روش را برای شرایط محیطی خاص خود انتخاب کنند.

کود کلات آهن 6 درصد مایا رشد

کلات آهن 6 درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید مایا رشد

کود هیومیک اسید 70% مایا رشد دارای 16 درصد پتاسیم می باشد که نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد همچنین برای تمام محصولات زراعی، باغی و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد.


کود هیومیک اسید مایا رشد به عنوان اصلاح کننده خاک،قابلیت نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهد و ساختار خاک را بهبود می بخشد و منجر به افزایش عملکرد و فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد(5 کیلویی)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =