آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری

آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری

کوددهی مناسب یکی از بهترین روش ها برای تشکیل و زیادشدن میوه درختان بین کشاورزان و باغداران می باشد.

یکی از پر استفاده ترین کود ها برای درختان میوه کود فروت ست می باشد،کود فروت ست(کود بهاره)در تغذیه درختان نقش موثری دارد،این کود برای تامین مواد مغذی مورد نیاز درختان و افزایش مقاومت آنها در زمستان مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت و مرغوبیت محصول دارد.

شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان در این مقاله به مبحث “آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات  و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری”پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

آشنایی با کاربرد کود فروت ست در کشاورزی و باغداری

اثرات کود فروت ست بر روی محصولات باغی

خواص کود فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

بررسی عوارض احتمالی استفاده از کود فروت ست

آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری

آشنایی با کاربرد کود فروت ست در کشاورزی و باغداری

کودفروت ست یک نوع محرک زیستی در فرایند تبدیل گل به میوه می باشد،کود فروت ست با پیش سازهای هورمون گیاهی طبیعی غنی شده که باعث تشکیل و توسعه میوه در انواع درختان و محصولاتی مانند توت فرنگی، فلفل، کدو سبز، لوبیا، خربزه، هندوانه می شود.

کود فروت ست را می توان برای آماده‌سازی محصولات در برابر تنش‌های زیستی یا غیرزیستی مورد انتظار، مانند سرما، خشکی، یا تنش‌های گرمایی آماده کرد.

فواید استفاده از کود فروت ست در کشاورزی و باغداری شامل موارد زیر می باشد:

  • فرآیندهای گرده افشانی و لقاح را فعال می کند.
  • محرک گلدهی، تشکیل میوه و حفظ آن است.
  • کیفیت و بهره وری محصولات را بهبود می بخشد.
  • انتقال قند را از اندام های قدیمی گیاه به اندام های جوان فراهم می کند و دسترسی گیاهان به مواد مغذی را طولانی می کند، که به طور قابل توجهی فتوسنتز را افزایش می دهد.
  • متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات را بهبود می بخشد.
  • فعالیت آنزیم ها را تقویت می کند.
  • فرآیند تبدیل نیتروژن نیترات به پروتئین و اسیدهای آمینه را سرعت می بخشد.
فواید استفاده از کود فروت ست در کشاورزی و باغداری

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله “کود فروت ست مایع-پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از فروت ست مایا رشد برای درختان میوه“مراجعه فرمایید.

اثرات کود فروت ست بر روی محصولات باغی

کود فروت ست تاثیرات مثبت و قابل توجهی در مراحل ابتدایی تشکیل میوه می گذارد،که از مهم ترین تاثیرات فروت ست بر روی محصولات باغی و کشاورزی می توان به تحزیک گلدهی گیاه،بازیابی انرژی گیاه،جذب سریع و حداکثری مواد مغذی،تبدیل حداکثری گل به میوه، بهبود فعالیت آنزیمی و فتوسنتز،تنظیم هورمون‌های میوه‌دهی،ذخیره‌سازی مواد غذایی در جوانه‌های درخت می توان اشاره کرد.

با مصرف کود فروت ست برای درختان به‌صورت اصولی و در زمان مناسب  باردهی درختان میوه به حداکثر می رسد.

آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری

خواص کود فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

کودهای فروت ست برای درختان میوه دارای خواص خاصی هستند که برای برآوردن نیازهای غذایی این درختان در مراحل حساس گلدهی و رشد میوه طراحی شده است.

استفاده از این کود باعث افزایش حجم و کیفیت میوه، کاهش میزان ریزش جوانه، گل و میوه درختان، گلدهی و ساخت میوه و  کاهش سال آوری می شود.

کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایا رشد

از دیگر ویژگی های کود فروت ست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.متعادل سازی مواد مغذی:

کودهای فروت ست معمولاً دارای نسبت متعادلی از مواد مغذی ضروری از جمله نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. این نسبت های متعادل برای ارتقای سلامت کلی گیاه، گلدهی و رشد میوه بسیار مهم هستند.

2.حاوی فسفر:

فسفر یک ماده غذایی کلیدی برای گلدهی و باردهی است.کودهای فروت ست برای درختان میوه اغلب دارای محتوای فسفر بالا برای حمایت از تشکیل گل قوی،افزایش تشکیل میوه و کمک به توسعه میوه های سالم هستند.

3.حاوی ریزمغذی های ضروری:

کودهای فروت ست ممکن است حاوی ریزمغذی های ضروری مانند روی، بور، منگنز و مس باشند. این ریزمغذی ها نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف، از جمله فعال سازی آنزیم و سلامت کلی گیاه دارند.

4.حلالیت بالا:

کود های فروت ست مایا رشد دارای حلالیت 100 درصد در آب می باشند. این ویژگی امکان استفاده آسان از طریق سیستم های آبیاری یا به صورت محلول پاشی را فراهم می کند و جذب موثر مواد مغذی توسط درخت را تضمین می کند.

5. آهسته رهش:

کود های فروت ست مایا رشد به صورت آهسته رهش طراحی شدن.کودهای آهسته رهش تامین پایدار و تدریجی مواد مغذی را در یک دوره طولانی فراهم می کنند و دفعات مصرف را کاهش می دهند.

6. سازگاری با pH خاک:

کودهای فروت ست به گونه ای فرموله شده اند که با محدوده pH های مختلف خاک در باغات میوه سازگار باشد. سازگاری کافی با pH تضمین می کند که مواد مغذی برای جذب گیاه در شرایط طبیعی خاک در دسترس هستند.

7.قابل استفاده برای تمام درختان میوه:

کودهای فروت ست به طور خاص برای تمامی درختان میوه مانند درختان مرکبات، درختان سیب یا درختان میوه هسته دار طراحی شده اند.

8.نرخ ها و زمان برنامه های توصیه شده:

کودهای فروت ست با دستورالعمل های خاصی در مورد میزان مصرف و زمان توصیه شده ارائه می شوند.پیروی از این توصیه ها برای تامین مواد مغذی مناسب در مراحل مناسب رشد درخت بسیار مهم است.

9. رعایت استانداردهای زیست محیطی:

بسیاری از کودهای فروت ست مایا رشد برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی، با در نظر گرفتن رواناب مواد مغذی و آسیب احتمالی به اکوسیستم طراحی شده است.

خواص کود فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

کاربرد عناصر موجود در فروت ست درختان میوه چیست؟

عناصر تشکیل دهنده کود فروت ست،هر کدام دارای ویژگی های منحصر بفردی می باشد.به‌طورکلی، مجموعه‌ اجزا سازنده کود های فروت ست می‌تواند در بهبود عملکرد و طول عمر میوه‌ها، کاهش ریزش میوه‌ها و بهبود کیفیت و طعم آن‌ها مؤثر باشد.

در زیر به بررسی عناصر اصلی سازنده کود فروت ست می پردازیم:

عناصر npk(درشت مغذی ها)

فروت ست حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که به رشد و تقویت ساختار گیاه کمک می‌کند.عنصر نیتروژن میزان رشد برگ‌ها و شاخه‌ها را افزایش می‌دهد،فسفر می تواند باعث تقویت ریشه‌های درخت‌شود و پتاسیم نیز به افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و شرایط نامساعد محیطی کمک می‌کند.

عناصر ریزمغذی

در فرمولاسیون کود فروت ست،عناصر میکرو از جمله روی، بور، منیزیوم،آهن و منگنز به کار می رود.بور نقش ویژه در گلدهی درختان، گرده‌افشانی،رشد لوله گرده و تشکیل میوه دارد. عنصر روی در تولید هورمون های رشد و همینطور تلقیح و باروری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. 

نقش منیزیم در گیاه بعنوان عنصری که در کلروفیل وجود دارد و سازنده کلروفیل یا سبزینه گیاه است. ریزمغذی آهن نیز که نقش مهمی در تولید کلروفیل و انجام فرایند فتوسنتز در گیاهان دارد. نقش منگنز در فتوسنتز گیاهان بسیار حیاتی است در واقع یکی از اصلی‌ترین عناصر در فتوسنتز به شمار می‌رود. کمبود این عنصر در عملیات فتوسنتز اختلال به وجود می‌آورد به طوری که در بخش‌های مختلف گیاه موجب کم شدن قند محلول می‌شود.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود فروت ست به مقاله “کود فروت ست چیست و کود فروت ست مایا رشد چه فوایدی برای درختان دارد؟“مراجعه فرمایید.

آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری

بررسی عوارض احتمالی استفاده از کود فروت ست

کود فروت ست در کنار مزایای بی‌شمار از جمله جلوگیری از سال آوری، پیشگیری از سرمازدگی، افزایش جوانه‌زنی و میوه دهی،ممکن است با رعایت نکردن نکات مورد نظر معایبی را نیز به دنبال داشته باشد.

عدم نیاز گیاه به برخی از ترکیبات فروت ست

گیاهان در برخی از شرایط و بازه‌های زمانی نیازی به تمام عناصر غذایی موجود در کود فروت ست ندارند.برای مثال برخی از درختان به عنصر بور حساس هستند بهتر است قبل از استفاده از ترکیبات کود فروت ست و نیاز گیاهان مطلع شوید.

عدم تأمین تمامی عناصر غذایی

کودهای فروت ست تمامی عناصر مورد نیاز برای تقویت جوانه‌های زایشی و تشکیل میوه را شامل نمی‌شوند. در ترکیبات کود فروت ست بیشتر عناصر روی، بور و نیتروژن به چشم می‌خورند.

بهتر است در کنار استفاده از کود فروت ست از کود های دیگر همچون کود هیومیک اسید استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص زمان و روش استفاده از کود فروت ست به مقاله “زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی“مراجعه فرمایید.

آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری

از دیگر محصولات پر کاربرد مایا رشد می توان به کود هیومیک اسید 70% پرک اشاره کرد.کود هیومیک اسید 70% مایا رشد دارای 16 درصد پتاسیم می باشد که نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد همچنین برای تمام محصولات زراعی، باغی و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد.

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + بیست =