عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست(بور،ازت،روی و…) و اثر آنها در بهبود کمیت و کیفیت محصولات

عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست(بور،ازت،روی و…) و اثر آنها در بهبود کمیت و کیفیت محصولات

عناصر تشکیل دهنده کود فروت ست درختان میوه کاربرد بسیار گسترده ای دارند،این عناصر در بهبود عملکرد و،کیفیت و  طعم میوه ها و همچنین کاهش ریزش میوه ها نقش موثری دارند.

عموما عناصر موجود در کود های فروت ست شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم،منیزیم و ریزمغذی های بور، روی و آهن می باشد که که در مراحل گلدهی و میوه دهی اهمیت ویژه ای دارند.افزایش میزان باردهی محصولات اصلی ترین فایده استفاده از کود فروت ست می باشد که نتیجه تاثیر مثبت فروت ست در مراحل ابتدایی تشکیل میوه می باشد.

شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس MayaHofHeiomآلمان در این مقاله به مبحث “عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست(بور،ازت،روی و…) و اثر آنها در بهبود کمیت و کیفیت محصولات”پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

آشنایی با عناصر تشکیل دهنده کود فروت ست

بررسی تاثیرات کود فروت ست مایا رشد در بهبود کمیت و کیفیت محصولات

آشنایی با روش تولید و  فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد

محلول پاشی فروت ست جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه درختان

مهمترین نکات استفاده از کود فروت ست در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست(بور،ازت،روی و...) و اثر آنها در بهبود کمیت و کیفیت محصولات

آشنایی با عناصر تشکیل دهنده کود فروت ست

ترکیبات کود فروت ست تاثیر زیادی بر میوه دهی درختان می گذازند،این عناصر می توانند در افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و جلوگیری از سال آوری نقش موثری ایفا می کند.عناصر پرکاربرد فروت ست شامل موارد انواع عناصر NPK،عناصر ریز مغذی و آمینو اسید می باشد.

کلسیم (CA)

کلسیم یکی از ترکیبات فروت ست است که تأثیر مستقیمی بر رشد و کیفیت میوه‌ها دارد که در تشکیل میوه،تقسیم و انبساط سلولی نقش مهمی را ایفا می کند که باعث استحکام و رشد مناسب بافت میوه می شود.

 به‌طورکلی، کلسیم با تقسیم سلولی و تنظیم فعالیت آنزیم‌ها و جلوگیری از انواع بیماری‌ها، نقش مهمی در مرحله تشکیل میوه ایفا می‌کند.

آهن (Fe)

گیاهان به مقدار کمی آهن نیاز دارند ولی یکی از اصلی ترین ریزمغذی های مورد نیاز گیاهان می باشد که نقش کلیدی در مرحله میوه دهی درختان را ایفا می کند.آهن از فرآیندهای بیوشیمیایی مورد نیاز برای تشکیل و رشد میوه پشتیبانی می‌کند.

آهن همچنین در تشکیل کلروفیل و تنظیم عملکرد آنزیم ها و متعادل سازی رشد میوه  ها نقش دارد.به طور خلاصه،آهن برای میوه‌دهی درختان ضروری است و باید در ترکیبات و اجزا کود فروت ست موجود باشد.

بور (B)

عنصر بور در ترکیبات فروت ست،نقش اساسی در گلدهی درختان از جمله فرآیند  فیزیولوژیکی اصلی گیاه ایفا می کند،همچنین در گرده افشانی و تشکیل میوه نیز نقش دارد.

در مرحله فروت ست، بور باعث افزایش طول عمر دانه‌های گرده گیاهان می‌شود. همچنین در حمل‌ونقل قندها، کربوهیدرات‌ها و پتاسیم، در متابولیسم نیتروژن، در تشکیل پروتئین‌ها و در تنظیم سطح هورمون‌ها نقش دارد.

روی (Zn)

روی یک ریز مغذی ضروری در ترکیبات کود فروت ست است که در فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی مربوط به رشد میوه نقش دارد. روی موجود در ترکیبات فروت ست، برای فعالیت آنزیم‌های دخیل در همانندسازی و ترمیم DNA و همچنین سنتز پروتئین مورد نیاز است.

روی با تأثیر بر تنظیم هورمون، سنتز DNA و پروتئین، فعالیت آنزیم‌ها، مکانیسم‌های دفاعی آنتی‌اکسیدانی و یکپارچگی غشاء نقش حیاتی در میوه‌دهی درختان دارد.

منگنز (Mn)

منگنز نقش موثری در فتوسنتز ایفا می کند و برای ذخیره انرژی برای رشد و نمو میوه  کارآمد می باشد.که باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های زیستی و جوانه زنی بهتر می شود.

آمینو اسید،مهم‌ترین ترکیب فروت ست

آمینواسید نقش بسزایی در کاهش خطرات سرمازدگی ایفا می کند و در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف مربوط به رشد میوه نقش داردآمینو اسیدها می‌توانند به‌عنوان واسطه در سنتز هورمون‌های گیاهی عمل کنند.اسیدهای آمینه باعث افزایش محتوای قند و پروتئین در سلول‌های میوه و افزایش حجم سلولی می‌شود.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود فروت ست به مقاله “کود فروت ست چیست و کود فروت ست مایا رشد چه فوایدی برای درختان دارد؟“مراجعه فرمایید.

بررسی تاثیرات کود فروت ست مایا رشد در بهبود کمیت و کیفیت محصولات

کود فروت ست مایا رشد با بهبود عملکرد درختان منجر به افزایش بهره وری و سود آوری بیشتر می شود.یکی از مهم ترین فواید کود فروت ست شامل افزایش مزان باردهی و تناژ محصولات باغی می باشد.

در واقع تأثیر فروت ست بر افزایش باروری درختان از طریق تأمین مواد مغذی گیاه جهت لقاح و گلدهی بهتر ممکن می‌شود.افزایش مقاومت درختان در فصول سرد سال در برابر باران،تگرگ و برف نیز از دیگر فواید فروت ست می باشد.

تأثیر کود فروت ست بر روی گیاهان چیست؟

کود فروت ست به عنوان کود تنظیم‌کننده میوه بین باغداران و کشاورزان بسیار محبوب و پرکاربرد است کود فروت ست  با تأثیر مثبتی که در مراحل ابتدایی تشکیل میوه می‌گذارد نتایج فوق‌العاده‌ای را برای باغداران و کشاورزان به بار آورده.

مهم‌ترین تأثیرات فروت ست بر روی محصولات باغی و کشاورزی شامل موارد زیر می شود:

  • تنظیم هورمون‌های میوه‌دهی
  • ذخیره‌سازی مواد غذایی در جوانه‌های درخت
  • جلوگیری از بروز اختلال در فعالیت زیستی گیاه
  • شکوفاشدن جوانه‌های رویشی
  •  جلوگیری از ریزش جوانه ها
  • تحریک گلدهی گیاه
  • کنترل سال آوری
  • تبدیل حداکثری گل به میوه
  • کاهش تولید میوه‌های ناقص

استفاده اصولی از کود فروت ست در زمان مناسب منجر به باردهی حداکثری درختان میوه می شود.استفاده از کود فروت ست پس از برداشت میوه درختان سبب می شود عناصر ازت، بور، روی، ریز مغذی ها و آمینو اسید ها از برگ ها به سلول های ریشه و پوست درخت انتقال یابد و در این اندام ها ذخیره شود و در زمان گلدهی گیاه عناصر از بخش های ذخیره شده خارج می شوند و در اختیار جوانه های گل و برگ قرار می گیرند.فروت ست هم چنین راندمان مصرف کودها را بالا برده و از هدر رفت و استفاده بی رویه کود ها جلوگیری می کند.

تأثیر کود فروت ست بر روی گیاهان چیست؟

افزایش مقاومت گیاه با فروت ست

با مصرف کود فروت ست مقاومت گیاهان در مقابل عوامل محیطی نظیر برف، باران، تگرگ و سرما افزایش پیدا می کند.همچنین با محلول پاشی فروت ست،توانایی گیاه برای گرده افشانی در فصل بهار بیشتر می شود و منجر به تولید میوه بیشتر و مرغوب تر می شود.

جلوگیری از سال آوری

سال آوری به شرایطی گفته می شود که جوانه های زایشی درخت در یک سال بیشتر بوده و باعث تولید گل و در نتیجه محصول بیشتری می شود اما در سال بعد جوانه های زایشی کم بوده و در نهایت گیاه توان تولید محصول را همانند سال قبل ندارد.

کود فروت ست مایا رشد به طور موثر از سال آوری درختان باغی از طریق بار آوری یکسان جلوگیری می نماید.با تامین تغذیه مناسب و مواد مغذی ضروری برای گیاه،درخت توان تولید و حفظ جوانه های زایشی بیشتری را به وجود می آورد و علاوه بر تولید محصول پر بار در سال جاری، مقدار اضافی آن را نیز برای جوانه های سال بعد ذخیره نماید.

کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایا رشد

محلول پاشی فروت ست جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه درختان

با محلول ‌پاشی فروت ست می‌توان به فعالیت دوباره گیاه، رویش جوانه‌ها و فرآیند گلدهی و میوه‌دهی کمک کرد که موجب افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی می شود.

فروت ست شرایط را برای تشکیل برگ، گرده‌افشانی و تلقیح کامل درختان میوه را در ابتدای فصل فراهم می‌کند. محلول پاشی فروت ست به‌منظور تولید میوه‌های باکیفیت، کاهش ریزش میوه و گل، کاهش سال آوری درختان و کاهش ریزش جوانه‌ها انجام می‌شود.

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست

محلول پاشی فروت ست در سه نوبت انجام می‌شود: 

بلافاصله بعد از برداشت میوه و قبلاز ریزش برگ‌ها:با مصرف فروت ست در این مرحله درخت فرصت کافی برای ذخیره سازی بیشتر مواد غذایی در جوانه های جدید را دارد.

هنگام تورم جوانه‌های گیاه و برگ‌دهی اولیه در بهار:در این مرحله فروت ست جهت جلوگیری از ریزش شکوفه و حفظ حداکثری آنها روی درختان صورت میگیرد.

در مرحله فندقی یا ارزنی شدن میوه‌ها (شروع تشکیل میوه ):در این مرحله کود فروت ست به منظور بزرگ شدن میوه و جلوگیری از ریزش آن صورت میگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست به مقاله “زمان،مقدار و نحوه مصرف کود فروت ست مایا رشد برای گیاهان باغی“مراجعه فرمایید.

بهترین کود فروت ست برای درختان چیست؟

بهترین کود فروت ست کودی است که سرشار از مواد مغذی مورد نیاز گیاه از جمله نیتروژن، کلسیم، پتاسیم، آهن، بور و عناصر درشت مغذی و ریزمغذی باشد.توجه به درصد خلوص مواد مغذی و حلالیت کود فروت ست برای اثر بخش بودن آن ضروری است.

کود فروت ست یک مکمل غذایی برای درختان است که به رشد و بازدهی آنها کمک می‌کند. کود فروت ست معمولا از  عناصر بور، ازت، روی و فسفر تشکیل شده است که این عناصر تاثیر مثبتی در بوجود آمدن میوه مناسب، جلوگیری از ناتوانی در لقاح گیاهان و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های فتوسنتزی و آنزیمی دارد.

مهمترین نکات استفاده از کود فروت ست در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

یکی از دلایل ریزش شدید گل و کاهش میوه کمبود برخی از عناصر است. یکی از این عناصر حیاتی روی است که کاهش آن علاوه برریزش گل، می‌تواند موجب ریزبرگی، بدشکلی میوه و کاهش کیفیت آن شود. عناصر روی، بور و پتاسیم از عناصر فروت ست (Fruit set) هستند که تاثیر بسزایی در مرحله تشکیل میوه دارند و بایستی در زمان مناسب در اختیار گیاه قرار بگیرند.

مصرف کود هایی که دارای فسفر می باشند نیز می تواند باعث افزایش میزان و حجم گل شود.پتاسیم نیز یکی از عناصری می‌تواند مانع ریزش گل شود. بنابراین استفاده از کودهای دارای فسفر و پتاسیم بالا در مرحله گلدهی می‌تواند از ریزش گل جلوگیری کند.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص فرمولاسیون کود فروت ست به مقاله “بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه“مراجعه فرمایید.

علت تبدیل نشدن گل به میوه

اختلال در گرده افشانی منجربه تبدیل نشدن گل به میوه می شود.فاکتورهای متعددی همچون زیاده‌روی در استفاده از آفت‌کش‌ها و کودهای ازته، فقر خاک از نظر مواد مغذی چون روی، پتاسیم و بور، آبیاری نامناسب،عدم کوددهی مناسب، حشرات و بیماری‌ها می‌توانند در گرده‌ افشانی اختلال ایجاد کرده و در نتیجه موجب ریزش و تبدیل نشدن شکوفه‌ها به میوه گردند.

رفع این مسئله به علت ایجاد آن بستگی دارد.مثلا برای بهبود وضعیت خاک و رفع کمبود مواد مغذی دخیل در این مسئله می‌توان از کودهای هیومیک استفاده کرد.

علت تبدیل نشدن گل به میوه

کود هیومیک اسید مایا رشد

از دیگر محصولات پر کاربرد مایا رشد می توان به کود هیومیک اسید 70% پرک اشاره کرد.کود هیومیک اسید 70% مایا رشد دارای 16 درصد پتاسیم می باشد که نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد همچنین برای تمام محصولات زراعی، باغی و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد.

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 10 =