بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

فرمولاسیون کود های فروت ست شامل ترکیبات مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن،پتاسیم و فسفر  همراه با انواع ریز مغذی ها مانند آهن،روی ،مس و… می باشد.

کود فروت ست مایا رشد با توجه به درک نیاز های تغذیه ای گیاهان میوه دار در مراحل مختلف رشد تولید می شود که با  فراهم کردن  مواد مغذی ضروری منجر به بهبود شرایط گیاهان در مرحله گلدهی و باردهی محصول می شود.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود فروت ست به مقاله “کود فروت ست چیست و کود فروت ست مایا رشد چه فوایدی برای درختان دارد؟“مراجعه فرمایید.

شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس MayaHofHeiomآلمان در این مقاله به مبحث “بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه”پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

آشنایی با روش تولید و  فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد

چه عواملی تعیین کننده مقدار مصرف کود فروت ست می باشد؟

چرا استفاده از فروت ست ضروری است؟

تحریک گلدهی با کود فروت ست

توصیه های مصرف کود فروت ست برای بازدهی بیشتر محصولات

بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

آشنایی با روش تولید و  فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد

(راهنمای کامل استفاده از کود بهاره مایا رشدنحوه و مقدار مصرف کود فروت ست در هکتار)

به طور کلی برنامه فروت ست در زمان فصل رشد،در 3 نوبت انجام می شود،نوبت اول استفاده از کود فروت ست پس از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ ها می باشد،نوبت دوم مصرف زمان تورم جوانه ها و باز شدن اولین برگ ها در بهار می باشد و آخرین نوبت بعد از تشکیل میوه می باشد.

1)فروت ست بعد از برداشت(قبل از ریزش برگ ها)

در زمان بعد از برداشت،در فرصت کوتاهی قبل از ریزش برگ های درخت،استفاده از کود فروت ست باعث ذخیره مواد غذایی بیشتر و تقویت جوانه ها می شود و هر چه از زمان برداشت میوه‌ها بگذرد توانایی برگ‌ها برای فعالیت و جذب عناصر کاهش می‌یابد بنابراین هنگامی که برگ هنوز سبزینگی خود را دارد کود فروت ست باید استفاده شود.

2) فروت ست زمان تورم جوانه ها

نوبت بعدی استفاده از کود فروت ست برای درختان دانه دار و انگور در زمان تورم جوانه ها می باشد که باید در زمان باز شدن اولین برگ ها و قبل از باز شدن گل ها مصرف شود.

3) فروت ست بعد از تشکیل میوه

در نوبت سوم نیز بعد از تشکیل میوه، فروت ست اجرا می‌شود که موجب افزایش ظرفیت بزرگ شدن میوه و جلوگیری از ریزش آن در زمانی می شود که فصل گرم شده است.زمان اجرای این مرحله کاملا مشخص است و در زمان نخودی شدن یا فندقی شدن میوه(بسته به نوع میوه)اجرا خواهد شد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عناصر تشکیل دهنده فروت ست می توانید به مقاله”عناصر تشکیل دهنده کود های فروت ست(بور،ازت،روی و…) و اثر آنها در بهبود کمیت و کیفیت محصولات“مراجعه فرمایید.

بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

چه عواملی تعیین کننده مقدار مصرف کود فروت ست می باشد؟

مقدار مصرف کود فروت ست در هکتار به عواملی مانند نوع محصول، شرایط محیطی، الگوی کشت،نوع خاک و شیوه کوددهی بستگی دارد.

+نوع گیاه

هر گیاهی نیازهای تغذیه‌ای خاص خود را دارد که هنگام تعیین میزان مصرف کود فروت ست باید آن را در نظر گرفت. دوره رشد گیاه و نیازهای تغذیه‌ای هر یک از محصولات متفاوت می باشد که خود عامل مهمی در تعیین مقدار مصرف فروت ست است.

+نوع خاک

نوع خاک نقش بسیار مهمی در تعیین میزان مصرف فروت ست دارد که غنی یا فقیر بودن خاک از لحاظ عناصر موردنیاز گیاه، PH خاک ، بافت خاک، قدرت نگه‌داری رطوبت و قدرت آبشویی خاک تماما از عوامل مؤثر در تعیین مقدار مصرف فروت ست برای گیاهان است.

+شرایط محیطی

از دیگر موارد تعیین کننده مقدار مصرف کود فروت ست شرایط محیطی و آب‌وهوایی از جمله دما،رطوبت، باد، نور و میزان بارندگی می باشد.

در دماهای بالا امکان تبخیر شدن کود فروت ست می باشد که باعث خارج شدن مواد مغذی از دسترس گیاه می شود یا در شرایط بارندگی کود فروت ست از برگ‌های گیاه شسته شده و اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.استفاده از کود فروت ست در شرایط محطی و زمان مناسب باعث مصرف بهینه کود فروت ست می شود.

+الگوی کشت

به روشی که برای کشت گیاهان در زمین استفاده می شودفالگوی کشت می گویند،که نقش مهمی در تعیین مقدار مصرف فروت ست دارد.

انتخاب الگوی کشت مناسب و تنظیم مصرف کود فروت ست می‌تواند به بهره‌وری خاک، بهبود رشد گیاهان و کاهش مقدار مصرف فروت ست کمک کند.

+سطح زیر کشت

سطح زیر کشت می‌تواند نقش مهمی در تعیین مقدار مصرف کود فروت ست داشته باشد.تعداد و نوع محصولات کشت شده نیز تأثیر زیادی بر میزان مصرف فروت ست دارد.

استفاده از الگوهای کشت مناسب می‌تواند در تعیین مقدار مصرف کود فروت ست بر اساس سطح زیر کشت مفید باشد.

+شیوه کوددهی

شیوه کود دهی و نوع مصرف فروت ست میتواند در مقدار مصرف کود فروت ست تاثیر بگذارد.مقدار مصرف کود فروت ست در روش محلول پاشی به دلیل کمتر بودن هدر رفت کود در این روش کمتر از روش کود آبیاری می باشد همچنین میزان جذب مواد مغذی از طریق برگ ها در دروش محلول پاشی بیشتر است.

به طور کلی توصیه می‌شود برای هر درخت در روش محلول پاشی نیز به 1.5 تا 2 لیتر کود در 1000 لیتر آب برای یک هکتار باغ استفاده شود.

کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایا رشد

چرا استفاده از فروت ست ضروری است؟

ذخیره عناصر ضروری در قسمت های مرتبط با جوانه های زایشی گیاه به صورت مستقیم در فرایند های تشکیل جوانه زایشی،تلقیح،تشکیل میوه و بزرگ شدن میوه نقش مهمی دارند.

 با توجه به تغییرات اقلیمی، گیاه توان کافی برای ذخیره عناصر مؤثر در فرایند تشکیل جوانه زایشیتشکیل میوه و بزرگ شدن میوه را ندارد.

از این رو برای بهبود این فرایند ها استفاده از کود فروت ست بسیار حائز اهمیت می باشد.همچنین استفاده از کود فروت ست موجب عدم ریزش شکوفه میوه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین مارک فروت ست پودری می توانید به مقاله”خرید آنلاین بهترین مارک کود فروت ست پودری جهت بهبود عملکرد و گلدهی درختان میوه و گیاهان آپارتمانی“مراجعه فرمایید.

بررسی فرمولاسیون کود فروت ست مایا رشد و مهمترین نکات استفاده از آن در تحریک گلدهی و افزایش جوانه شاخه

تحریک گلدهی با کود فروت ست

معمولا کودهای فروت ست مرغوب دارای مقادیر متناسب از عناصری همچون روی،ازت،پتاسیم و بور می باشد.

این کود شرایطی برای گیاه فراهم می کند که مواد مغذی مورد نیاز خود را برای سال بعد ذخیره می کند و در شروع مرحله ی رویش جدید استفاده می نماید.

این عناصر مورد نیاز در کنار هم منجر به گلدهی بیشتر گیاه کمک کرده و باعث می شود که تعداد بیشتری گل به میوه تبدیل شوند.همچنین استفاده از کود فروت ست در ابتدای فصل بهار باعث کاهش چشمگی ریزش گل و تولید محصول بهتر می شود.

توصیه های مصرف کود فروت ست برای بازدهی بیشتر محصولات

  • بهترین زمان محلول پاشی در ساعات اولیه صبح و یا در بعد از ظهر نزدیک به غروب است.

  • به منظور اثربخشی بیشتر در باغات،بهتر است پس از فصل سرما و هنگام تورم جوانه های برگی درختان به صورت چالکود استفاده نمایید.

  • در مکان خشک و خنک به دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شود.

  • قبل از اختلاط با سایر سموم و کود های،هر کدام را جداگانه در آب رقیق کرده سپس به مخزن سم پاش اضافه نمایید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 14 =