کود فروت ست مایع-پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

کود فروت ست مایع-پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

کودهای فروت ست مایع و پودری از جمله کودهای تخصصی هستند که برای ترویج و تقویت رشد میوه های درختان و انواع گیاهان طراحی شده اند. کودهای فروت ست با تامین مواد مغذی ضروری به رشد میوه سالم کمک می کند که منجر به افزایش اندازه میوه، بهبود کیفیت و عملکرد کلی آنها می شود.

مواد مغذی کلیدی که معمولاً در کودهای فروت ست به کار رفته است  عبارتند از نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و انواع ریز مغذی های مختلف که متناسب با برند و فرمولاسیون تولید شده متفاوت می باشند.

شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس MayaHofHeiomآلمان در این مقاله به مبحث “کود فروت ست مایع-پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از فروت ست برای درختان میوه”پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

آشنایی با کود فروت ست

آشنایی با ترکیبات کود های فروت ست

بررسی انواع کود فروت ست

مقایسه فرم مایع و پودری کود فروت ست

اهمیت استفاده از کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایع - پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از 
فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

آشنایی با کود فروت ست

کود فروت ست (fruit set) یکی از موثرترین کود ها برای بهبود روند گلدهی درختان و کمک به باروری و میوه دهی بیشتر می باشد. در این کودها ترکیبی از عناصر ازت، بور و روی نقش مهم و کلیدی داشته و معمولا به صورت محلول پاش مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از استفاده از کود فروت ست مواد غذایی مورد نیاز جوانه ها از طریق برگ جذب شده و دوره گرده افشانی موثرتر خواهد بود.

میوه دهی درختان و گیاهان مختلف تا حد زیادی به نحوه گلدهی و کیفیت دوره گرده افشانی آنها بستگی دارد. هر اندازه درختان گلدهی باکیفیت تری داشته احتمال میوه دهی بین گیاهان و درختان افزایش پیدا می کند.

ترکیباتی که در ساخت کودهای فروت ست به کار رفته اند هر یک نقش مهم و کلیدی در روند گلدهی و میوه دهی درخت دارند. کود فروت ست در مرحله بعد از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ ها و همچنین تورم جوانه ها به درخت کمک می کند تا مواد غذایی مورد نیاز جوانه تامین گردد و کمک می کند جوانه ها به دلیل کمبود مواد غذایی دچار ریزش نشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله “کود فروت ست چیست و کود فروت ست مایا رشد چه فوایدی برای درختان دارد؟“مراجعه فرمایید.

آشنایی با ترکیبات کود های فروت ست

1.نیتروژن (N):نیتروژن برای ترویج رشد رویشی و رشد کلی گیاه بسیار مهم است. به تشکیل پروتئین ها، آنزیم ها و کلروفیل کمک می کند.سطوح کافی نیتروژن به رشد شدید گیاه کمک می کند، که برای حمایت از انرژی مورد نیاز تولید میوه ضروری است.

2.فسفر(P):فسفر نقش حیاتی در انتقال و ذخیره انرژی در گیاه دارد. به ویژه در مراحل گلدهی و باردهی اهمیت دارد، زیرا باعث رشد ریشه، تشکیل گل و تشکیل میوه می شود. سطوح کافی فسفر می تواند تعداد گل ها و پتانسیل تولید میوه را افزایش دهد.

3.پتاسیم(K):پتاسیم برای فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف در گیاهان از جمله جذب آب، فعال شدن آنزیم و متابولیسم کربوهیدرات ضروری است.در طول رشد میوه، پتاسیم با افزایش رنگ، طعم و بافت به بهبود کیفیت میوه کمک می کند. همچنین به تحمل کلی گیاه نسبت به تنش های محیطی کمک می کند.

4.ریز مغذی ها:کود های فروت ست معمولا حاوی ریز مغذی هایی مانند منیزیم، آهن، منگنز، روی، مس و بور می باشند. این ریزمغذی ها برای عملکردهای خاصی مانند فعال سازی آنزیم، فتوسنتز و سلامت کلی گیاه مهم هستند.

برای انتخاب کود فروت ست ضروری است که با نیازهای غذایی خاص گیاهان مطابقت داشته باشد.علاوه بر این، زمان مصرف و دوز مناسب برای دستیابی به نتایج مطلوب بسیار مهم است.

کود فروت ست مایع - پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از 
فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

بررسی انواع فروت ست،مقایسه فرم مایع و پودری کود فروت ست

کودهای مایع و پودری فروت ست دو شکل رایج این دو کود هستند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند.در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی هر نوع آورده شده است:

کود فروت ست مایع:

1. جذب سریع:کودهای مایع به سرعت توسط ریشه گیاهان جذب شده و باعث تقویت سریع مواد مغذی می شوند. این می تواند در مراحل حیاتی رشد مانند گلدهی و میوه دهی گیاهان مفید باشد.

2. سهولت کاربرد:کودهای مایع به راحتی هم از طریق مخلوط کردن با آب برای استفاده در خاک و هم به روش محلول پاشی قابل استفاده هستند.

3.امکان توزیع یکنواخت:کود فروت ست هنگامی که به صورت محلول پاشی استفاده می شود، فرم های مایع پوشش یکنواختی را روی سطوح گیاه ارائه می دهند و اطمینان حاصل می کنند که مواد مغذی به راحتی در دسترس گیاهان بگیرند.

4. تطبیق پذیری:کودهای مایع را می توان به راحتی با محلول های دیگر مخلوط کرد، که امکان ترکیب مواد مغذی اضافی یا مکمل های متناسب با نیازهای گیاه را فراهم می کند.

کود فروت ست پودری:

1. دوام و ماندگاری طولانی:کودهای پودری معمولاً در مقایسه با فرمولاسیون مایع ماندگاری بیشتری دارند. آنها در طول زمان کمتر مستعد تخریب هستند و پایداری را برای ذخیره سازی فراهم می کنند.

2. مقرون به صرفه:در بسیاری از موارد، کودهای پودری می توانند مقرون به صرفه تر از جایگزین های مایع باشند.این فرم از کود ها اغلب به هزینه های بسته بندی و حمل و نقل کمتری نیاز دارند که به مقرون به صرفه بودن کلی کمک می کند همچنین نسبت درصد استفاده از کود پودری فروت ست به نسبت فرم مایع کمتر است.

3. آهسته رهش:برخی از کودهای پودری برای رهاسازی آهسته طراحی شده اند و مواد مغذی را به تدریج در مدت زمان طولانی ارائه می کنند. این می تواند برای تغذیه پایدار گیاه مفید باشد.

4.سهولت حمل و نقل:کودهای پودری سبک و فشرده هستند و حمل و نقل و جابجایی آنها را آسان می کند. این امر به ویژه برای کشاورزی در مقیاس بزرگ که حمل و نقل فله رایج است مفید است.

هنگام انتخاب بین کودهای مایع و پودری، باید عواملی مانند روش کاربرد، سهولت استفاده، محتوای مواد مغذی، هزینه و نیازهای خاص محصولات هدف را در نظر گرفت. هر دو شکل مزایای خود را دارند و انتخاب ممکن است به ترجیحات مصرف کننده و ویژگی های سیستم کشاورزی بستگی داشته باشد.

شما جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله”آشنایی با کاربرد فروت ست(کود بهاره)مایا رشد و اثرات و بررسی عوارض آن در کشاورزی و باغداری“مراجعه فرمایید.

کود فروت ست مایع - پودری و بررسی اهمیت و خواص استفاده از 
فروت ست مایا رشد برای درختان میوه

اهمیت استفاده از کود فروت ست مایا رشد

همانطور که اشاره کردیم کود فروت ست برای ترویج و تقویت رشد میوه های درختان و انواع گیاهان استفاده می شود که از مزایای فروت ست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ریزش شکوفه و میوه
  • افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها
  • افزایش مقاومت گیاهان در فصول سرد سال
  • بهبود عملکرد گرده افشانی
  • افزایش غلظت شیره گیاه
  • افزایش جوانه‌زنی
  • کنترل میوه‌دهی با تنظیم هورمون‌های رشد
کود فروت ست مایا رشد

کود فروت ست مایا رشد

جلوگیری از ریزش شکوفه و میوه

کود فروت ست،از ریزش شکوفه و میوه‌ها پیش از موعد جلوگیری می کند. کود فروت ست با تأمین عناصر غذایی مورد نیاز، تنظیم رشد و توسعه گیاه و افزایش مقاومت آن، می‌تواند جلوی ریزش شکوفه و میوه را بگیرد.

افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها

کود فروت ست با تأمین عناصر غذایی مورد نیاز و تحریک سیستم ایمنی گیاه، می‌تواند مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش دهد.

افزایش مقاومت گیاهان در فصول سرد سال

با مصرف کود فروت ست پس از برداشت میوه می‌توان مقاومت گیاه را در برابر سرما و عوامل محیطی مثل باران، برف و تگرگ افزایش داد و از یخ‌زدگی گیاهان جلوگیری و به بهبود عملکرد آن ها کمک کرد.

بهبود عملکرد گرده افشانی و لقاح

کود فروت ست با تامین عناصر مورد نیاز، گرده‌افشانی گیاهان را با تقویت ساختار گل و بهبود کیفیت گرده‌ها، تسهیل می‌کند. بور یکی از اصلی‌ترین ترکیبات کود فروت ست است که توانایی لقاح و باروری گل‌ها و تولید میوه‌های سالم و بی‌نقص را تضمین می‌کند.

افزایش غلظت شیره گیاه

گیاهان از شیره گیاهی برای انتقال غذا و آب بین اجزای مختلف گیاه استفاده می‌کنند.کود فروت ست با تامین عناصر غذایی، افزایش فعالیت آنزیم‌هایی که در ترکیبات شیره گیاهی حضور دارند و تنظیم رشد و توسعه گیاه باعث افزایش غلظت این ماده مهم در گیاهان می‌شود.

افزایش جوانه‌زنی

از مهم‌ترین مزایای فروت ست، بالا بردن توانایی درخت برای جوانه زنی است. با محلول پاشی فروت ست می‌توان مقاومت جوانه‌ها را نیز در سرما افزایش داد و فعالیت جوانه‌های زایشی را تقویت کرد. علت ریزش جوانه‌ها ضعف و خستگی درخت است که با مصرف کود فروت ست می‌توان به بازیابی مجدد انرژی درخت کمک زیادی کرد.

کنترل میوه‌دهی با تنظیم هورمون‌های رشد

از مهم‌ترین مزایای فروت ست،کنترل میوه‌دهی از طریق تولید هورمون‌های رشد است. این هورمون ها می‌توانند در تشکیل و رشد میوه نقش داشته باشد. این هورمون تقسیم سلولی را تنظیم کرده و رشد سلول‌ها را افزایش می‌دهد همچنین می‌‍تواند به تنظیم ریزش برگ‌ها کمک کند.

اهمیت استفاده از کود فروت ست مایا رشد

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود فروت ست به مقاله “کود فروت ست چیست و کود فروت ست مایا رشد چه فوایدی برای درختان دارد؟“مراجعه فرمایید.

خواص استفاده از فروت ست برای درختان میوه

استفاده از فروت ست باعث ایجاد گل، جوانه و در نهایت منجر به  میوه های بهتری در کشاورزی می شود،کود فروت ست شامل مقدار زیادی اسید آمینه، روی، بور، آهن، نیتروژن و سایز مواد مغذی است که به باروری درختان کمک می کند.

همچنین فروت ست در گلخانه ها و برای گیاهان آپارتمانی نیز برای جلوگیری از ریزش میوه و تبدیل گل به میوه استفاده می شود.

معمولا عناصری که در تشکیل جوانه های سالم میوه و تولید میوه های با کیفیت و سالم نقش دارند به دلیل شرایط اقلیمی مختلف ممکن است این عناصر به خوبی در جوانه ها ذخیره نشوند.

انجام مرحله ی فروتست می تواند کمک بزرگی برای تهیه ی میوه های عالی باشد و نقش بسیار مهمی را در تولید میوه ها ایفا کرده و منجر به تولید میوه هایی با کیفیت بهتر شود.

بعضی از فواید کودهای فروت ست در درختان میوه شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش کیفیت گلدهی
  • افزایش تعداد میوه تشکیل شده
  • جلوگیری از سال‌آوری
  • کاهش درصد ریزش گل و میوه
  • افزایش مقاومت جوانه‌ها در برابر سرمازدگی

آشنایی با محصولات دیگر مایا رشد

از دیگر محصولات پر کاربرد مایا رشد می توان به کود هیومیک اسید 70% پرک اشاره کرد.کود هیومیک اسید 70% مایا رشد دارای 16 درصد پتاسیم می باشد که نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد همچنین برای تمام محصولات زراعی، باغی و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد.

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

کود کلات آهن مایا رشد (Iron chelated fertilizer) نیز برای تقویت رشد گیاهان استفاده میشود و دارای پایداری تضمین شده درpH های 3 تا 11،قابلیت جذب سریع، بهبود کیفیت محصولات،تقویت رشد و افزایش عملکرد گیاه می باشد.

کلات آهن 6 درصد مایا رشد

کود کلات آهن 6 درصد مایا رشد
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =