تقلب در بازار هیومیک اسید/هیومات پتاسیم،بررسی روش های تشخیص آن در مایا رشد

تقلب در بازار هیومیک اسید/هیومات پتاسیم،بررسی روش های تشخیص آن در مایا رشد

هیومیک اسید اصلی را از یک نوع زغال سنگ معدنی به نام لئوناردیت استخراج می کنند.کود هیومیک اسید از بهترین کود های  ارگانیک مورد مصرف در کشاورزی محسوب می شود.

ترکیبات کود هیومیک اسید مایا رشد قدرت بالایی در افزایش حاصلخیزی خاک و تامین نیاز غذائی گیاهان دارند.

به دلیل تاثیرات موثر کود هیومیک اسید در ساختار خاک تقاضا برای خرید و مصرف آن افزایش یافته و به همین دلیل بعضاً شاهد هیومیک اسید های تقلبی به نام برند های خارجی معمولا در اشکال مایع یا پودری دیده می شود.

در این مقاله به تقلب در بازار هیومیک اسید،بررسی روش های تشخیص آندر مایا رشد پرداخته ایم .

شناخت و تشخیص کود هیومیک اسید اصلی از تقلبی  به کشاورزان و باغداران کمک می کند تا در مورد انتخاب کود هیومیک اسید خود تصمیم آگاهانه بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله بررسی ویژگی ها و قیمت انواع کود هیومیک اسید خارجی و ایرانی در مایا رشد مراجعه فرمایید.

تقلب در بازار هیومیک اسید،بررسی روش های تشخیص آن در مایا رشد

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم،عبارتند از:

معرفی اشکال و انواع کود هیومیک اسید

در تولید چه شکل کود هیومیک اسیدی امکان تقلب وجود ندارد؟

نحوه تشخیص هیومیک اسید اصلی و تقلبی

معرفی کود هیومیک اسید مایا رشد

روش صحیح استفاده از کود هیومیک اسید برای بازدهی بیشتر

معرفی اشکال و انواع کود هیومیک اسید

کودهای اسید هیومیک کود های ارگانیکی هستند که سال های اخیر به دلیل توانایی بالای آنها در بهبود سلامت خاک، افزایش عملکرد محصول و افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاهان در اشکال مختلف مانند پودری،پرک،مایع و گرانول تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

کود هیومیک اسید پودری:

کود هیومیک اسید به شکل پودر معمولاً از طریق پخش یا ادغام در خاک استفاده می شود.

یکی از اصلی ترین مشکلات کود های پودری هیومیک اسید حلالیت آنها می باشد و به همین دلیل حل کردن آنها بسیار دشوار است و تا زمانی که به صورت کامل حل نشود جذب صورت نمی گیرد.

کود های هیومیک اسید به صورت پودری دارای خلوص کمتریس هستند و در نوع پودری آن معمولا از سایر عناصر و کود‌ها نیز استفاده شده است.

کود هیومیک اسید مایع:

کود هیومیک اسید مایع ترکیبی از هیومیک و فولویک اسید مایع است که برای رشد گیاهان استفاده می‌شود.

این شکل از کود هیومیک اسید با آب رقیق شده و به صورت محلول پاشی یا سیستم آبیاری استفاده می شود.

با این حال یکی از دلایل جایگزین کردن کود هیومیک اسید مایع با شکل پودری آن،تقلب و خالص نبودن مواد موجود در شکل مایع هیومیک اسید می باشد.

کود هیومیک اسید گرانول(دانه ای):

هیومیک اسید گرانوله از نوع غیر فعال است و در آب حل نمی شود . به همین دلیل ارزان تر از سایر انواع اسیدهیومیک است . هیومیک اسید گرانول مدت زیادی در خاک خواهد ماند و نمی توان در سیستم آبیاری از آن استفاده کرد.

کودهای اسید هیومیک دانه ای فرمولاسیون های آهسته رهش هستند که مواد مغذی و مواد آلی را برای مدت طولانی به خاک می رسانند.

کود هیومیک اسید پرک:

هیومیک اسید پرک یکی از انواع کود هیومیک اسید است. این نوع از کود اسید هیومیک، به سبب دارا بودن شکل پرک، به اسم اسید هیومیک پرک شناخته می‌شود.

این کود بسیار سبک است. شکل ظاهری و سبکی این نوع از هیومیک اسید باعث شده تا امکان تقلب در این فرم وجود نداشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم،کود های هیومیک اسید پودری بعضا دارای حلالیت پایین می باشند، در شکل مایع امکان تقلب و خالص نبودن کود هیومیک اسید زیاد است و شکل گرانول آن آهسته رهش هستند.مایا رشد تولید کننده تخصصی انواع کود های کشاورزی این مشکل را با تولید کود هیومیک اسید به شکل پرک به طور کامل حل کرده است.

به طور کلی، کودهای اسید هیومیک فواید زیادی برای رشد گیاه و سلامت خاک دارند. با ترکیب این محصولات ارگانیک در باغبانی یا کشاورزی خود، می توانید دسترسی به مواد مغذی را بهبود بخشید، رشد ریشه را تقویت کنید و بهره وری کلی محصولات خود را افزایش دهید.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود هیومیک اسید به مقاله”هیومیک اسید (Humic acid) چیست و کود هیومیک اسید مایا رشد چه کاربردی هایی دارد؟“مراجعه فرمایید.

تقلب در بازار هیومیک اسید،بررسی روش های تشخیص آن در مایا رشد

در تولید چه شکل کود هیومیک اسیدی امکان تقلب وجود ندارد؟

هیومیک اسید پرک، یکی از انواع هیومیک اسید است. این کود به سبب دارابودن شکل ظاهری مشابه براده آهن، یک مزیت بسیار بزرگ دارد که امکان تقلب در این شکل از کود هیومیک اسید امکان پذیر نمی باشد.

نحوه تشخیص هیومیک اسید اصلی و تقلبی

تقلب در زمینه فروش هیومیک اسید به دلیل تقاضا روبه افزایش است و برخی افراد سودجو با استفاده از مواد ارزان قیمتی دست به تولید کود های هیومیک اسید تقلبی میزنند.

بیشتر هیومیک اسید های مایع تقلبی از ملاس های چغندر،جوهر و …استفاده می شود.

و شکل پودر هیومیک اسید تقلبی نیز از زغال سنگ،خاکستر و پودر های معدنی بدست می آید.

برای تشخیص اسید هیومیک اصل روش های مختلف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد که بررسی آن ها می پردازیم.

روش فیزیکی:

یکی از ابتدایی ترین روش های تشخصیص کود هیومیک اسید اصل ، حل کردن آن در آب است. اسید هیومیک یک ماده قابل انحلال است.کود هیومیک اسید باید میزان حل شوندگی بالایی داشته باشد و باید خیلی راحت در آب حل شده و مواد ته نشین چندانی نداشته باشد.

روش شیمیایی:

استفاده از اسید (جوهر نمک /سرکه) برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن کود هیومیک اسید

روش دیگری که می توان از اصل بودن کود هیومیک اسید مطمئن شد استفاده از یک ماده اسیدی مثل جوهر نمک،اسید یا سرکه می باشد.

برای انجام این روش،در 100 گرم آب،7 گرم کود هیومیک اسید اضافه می کنیم و سپس مقداری از اسید،جوهر نمک یا سرکه را به مخلوط هیومیک و آب اضافه می کنیم.

پس از اضافه‌کردن اسید،در صورتی که کود تقلبی نباشد،حالت ژله‌ای پیدا می‌کند. اما در صورتی که اسید هیومیک تقلبی بوده و در تولید آن از ملاس چغندر استفاده شده باشد،با افزودن اسید، حالت ژله‌ای اتفاق نمی‌افتد.

در زیر ویدیو آزمایش تشخیص کود هیومیک اسید اصلی از تقلبی را که بر روی کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد انجام شده است را می توانید مشاهده کنید.

آزمایش تشخیص کود هیومیک اسید اصل از تقلبی

روش آزمایشگاهی:

قابل اطمینان ترین روش تشخیص،بکار گیری متد های آزمایشگاهی است. از این طریق حتی می توان خلوص محصول را نیز بدست آورد.

تشخیص اصل بودن هیومیک بسیار بسیار مهم است زیرا این کود کشاورزی تاثیر بسیار زیادی در افزایش حاصلخیزی خاک،درمان بیماری های گیاهی همچون کلروز و افزایش محصول دهی گیاهان و درختان دارد. با مصرف صحیح اسید هیومیک هم می توان تمامی نیاز گیاهان را بر طرف نمود و هم در مصرف کود های شیمیایی صرف جویی نمود.

شما می توانید در مقاله “بررسی و مقایسه قیمت مزایا هیومیک اسید پرک نسبت به پودر و مایع” ویژگی های سایر کود های هیومیک اسید را بررسی کنید.

تقلب در بازار هیومیک اسید،بررسی روش های تشخیص آن در مایا رشد

معرفی کود هیومیک اسید مایا رشد

کود هیومیک اسید مایا رشد قابلیت نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهد و ساختار خاک را بهبود می بخشد و منجر به افزایش عملکرد و فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

استفاده از کود هیومیک اسید برای اصلاح شوری خاک ،کاهش PH بالای خاک و قرار گرفتن آن در محدوده اصلی باید به این فرایند زمان داد.

کود هیومیک اسید 75% مایا رشد دارای 12 درصد پتاسیم نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد همچنین برای تمام محصولات زراعی، باغی و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد.

این محصول به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد خود بسیار پر کاربرد می‌باشد و تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصولات دارد.

ویژگی های کود هیومیک اسید مایا رشد:

  • انحلال صد در صدی
  • عدم ایجاد رسوب
  • پایداری مناسب محلول هیومیک اسید
  • درصد آنالیز تضمین‌شده بالا
  • دارای 54 % هیومیک اسید
  • دارای 16% پتاسیم

کود هیومیک اسید مایا رشد در فرم پرک(flake) است که نسبت به نمونه های پودری هیچ گونه امکان تقلبی در آن وجود ندارد. به طور مثال نمی توان لئوناردیت که ماده اولیه تولید هیومیک اسید است را به این فرم درآورد و به عنوان هیومیک اسید عرضه کرد.

انحلال این محصول 100 درصد می باشد چون این فرم از فرم مایع بدست آمده است و طی فرایند استخراج و فیلتراسیون تمام ذرات نامحلول در لئوناردیت از جمله هیومین جداسازی شده است.

در تولید این محصول هیچ گونه سدیم هیدروکسیدی استفاده نشده است و این محصول عاری از سدیم و کلر بوده و هیچ گونه محدودیتی در مصرف در مناطق مختلف کشور ندارد.

درصد عناصر سنگین در این محصول پایین تر از حد مجاز ارائه شده توسط مراجع رسمی از جمله موسسه آب و خاک می باشد.

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

روش صحیح استفاده از کود هیومیک اسید برای بازدهی بیشتر

به طور کلی کود هیومیک اسید در تمامی فرم های خود از جمله مایع ،پودری و پرک مصرف خاکی دارد.و روش محلول پاشی روی شاخ و برگ گیاهان برای کود هیومیک اسید امکان پذیر نیست.

رایج ترین روش استفاده از کود هیومیک اسید روش کود آبیاری می باشد.

و متناسب با سیستم آبیاری مزرعه و زمین کشاورزی شرایط استفاده می تواند متفاوت باشد.

کود کلات آهن مایا رشد

کود کلات آهن مایا رشد (Iron chelated fertilizer) برای تقویت رشد گیاهان استفاده میشود و دارای پایداری تضمین شده درpH های 3 تا 11،قابلیت جذب سریع، بهبود کیفیت محصولات،تقویت رشد و افزایش عملکرد گیاه می باشد.

کود کلات آهن مایا رشد را می توان در روش های مختلف کوددهی از جمله کود آبیاری ،چالکود و محلول پاش استفاده کرد که انعطاف پذیری را برای کشاورزان فراهم می کند تا بهترین روش را برای شرایط محیطی خاص خود انتخاب کنند.

شما می توانید جهت خرید کود کلات آهن، به فروشگاه مایا رشد مراجعه فرمایید.

کود کلات آهن 6 درصدمایا رشد

کلات آهن 6 درصد مایا رشد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − چهار =