کود کلات چیست؟ همه چیز درباره کود کلات در مایا رشد

کود کلات چیست؟ همه چیز درباره کود کلات در مایا رشد

استفاده ازکود کلات مناسب یکی از بهترین روش های برطرف کردن نیازهای گیاهان برای رشد و افزایش عملکرد است.

گیاه برای داشتن رشد و کیفیت مناسب نیازمند عناصری است که نقش اساسی در گیاهان را ایفا می کنند و کمبود آن ها باعث کاهش رشد و کیفیت کلی محصولات می شود.

برخی از این عناصر ریزمغذی شامل آهن، مس، روی و منگنز می باشد که ممکن است صورت طبیعی در خاک اکسید می شوند و از دسترس گیاه خارج می شوند به همین خاطر برای جذب بهتر، این عناصر به صورت کلات مصرف می شوند.

عناصری که به صورت کلات هستند پتانسیل بار بیشتری دارند و بهتر و سریعتر داخل ریشه حرکت می کنند. به طور مثال کودهای کلات آهن ثبات و پایداری بیشتری دارن و کمتر دچار آبشویی می شوند.

کود کلاته مایا رشد باعث بهبود عملکرد و کیفیت کلی محصولات در صنعت کشاورزی می شود.

در مقاله ای دیگر ما با انواع کود کلات و کاربرد آنها آشنا شدیم.

(برای اطلاعات بیشتربه مقاله انواع کود های کلاته مایا رشد و کاربرد آنها در کشاورزی مراجعه کنید.)

مایا رشد،تولید کننده انواع کود کلات تحت لیسانس  MayaHofheim  آلمان،قصد دارد شما را با مفهوم کود کلات آشنا کند.

مفاهیمی که در این مقاله به آن پرداختیم شامل:

  • ریز مغذی های مورد نیاز گیاهان در کشاورزی
  • کلات به چه معناست؟
  • کلات کردن یا کلات چیست؟
  • کود های کلات چگونه عمل می کنند؟
  • فرق کود های کلات مایا رشد با کود های معمولی
  • دلایل نیاز به کود کلات
  • مزایا استفاده از کود های کلات مایا رشد
  • فواید استفاده از کود کلات
  • کدام محصولات اغلب به کود ها کلات نیاز دارند
  • چرا کود های کلات شده بهتر است
  • انواع ترکیبات کلات ساز

ریز مغذی های مورد نیاز گیاهان در کشاورزی

ریز مغذی ها در کشاورزی به عناصری گفته می شوند که گیاه به میزان کمی به آن ها نیاز دارد ولی نقش مهمی را در رشد و کیفیت گیاه ایفا می کنند.این ترکیبات در گیاهان نقش اساسی دارند و کمبود آن ها باعث کاهش رشد و کیفیت کلی محصولات می شود.

عناصر غذایی گیاهی یکی از عوامل محیطی ضروری برای رشد و نمو گیاه هستند.مدیریت مواد مغذی برای بهره وری بهینه در تولید محصولات تجاری بسیار مهم است. ریز مغذی ها شامل آهن (Fe)، روی (Zn)، منگنز (MN)، مس (Cu)، بور (B)، کلر (Cl) هستند. مولیبدن (Mo) و نیکل (Ni). عناصر ریزمغذی مانند آهن، منگنز، روی و مس به راحتی در خاک اکسید یا رسوب می کنند و بنابراین استفاده از آنها کارآمد نیست.

کودهای کلات برای افزایش کارایی استفاده از ریز مغذی ها توسعه یافته اند.در طی 20 تا 25 سال گذشته مشخص شده است که بسیاری از نیازهای ریز مغذی گیاهان را می توان با کمپلکس های حاوی فلزات کلات تامین کرد.این کلات ها در طیف گسترده ای از محصولات کشاورزی مانند ذرت، لوبیا بوته ای، خیار و باغ های مرکبات کاربرد دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ریز مغذی ها به مقاله”نقش ریز مغذی ها در سلامت گیاهان و دلیل استفاده از آنها به صورت کلاته (کود کلات) در مایا رشد“مراجعه فرمایید.

کلات به چه معناست ؟

کلات از کلمه یونانی chelé گرفته شده است که به معنای پنجه خرچنگ است.کلات سازی زمانی صورت می گیرد که مولکول های بزرگ مخصوص دارای چندین نقطه اتصال مانند EDTA با یک micro nutrient باند می شوند.

کلات کردن یا کلات چیست؟

کلات کردن یک روند ساده و طبیعی است،جایی که فلزات با ترکیبات آلی بهم می پیوندند.وقتی سلول های گیاه مواد مغذی را جذب می کنند فورا با اسیدهای آلی از جمله اسیدسیتریک، اسید مالونیک، اسید هومیک و آمینواسید به شکل کلات شده در می آیند.

کلات کردن روشی را توصیف می کند که یک یون ریز مغذی فلزی توسط یک مولکول آلی بزرگتر به نام لیگاند احاطه می شود. این فرآیند ریزمغذی ‌های فلزی را از واکنش با محیط اطرافشان محافظت می ‌کند، در حالی که این پیوند کارایی جذب گیاه را بهبود می ‌بخشد. آهن، مس، منگنز و روی همگی نمونه ‌هایی از ریزمغذی ‌هایی هستند که می ‌توانند کلات شوند.

کود های کلات چگونه عمل می کند؟

عملکرد کود های کلات در فرآیند مهم کلات شدن فلزها به این صورت است که،‌یون‌های فلزی بیشتر در دسترس گیاه قرار می‌گیرند و گیاه به راحتی آن‌ها را جذب می‌کند.یون های فلزی با بار مثبت،مانندOH،به سرعت با یون‌های هیدروکسید با بار منفی Zn+2، Mn+2، Cu+2 و Fe+2 واکنش می‌دهند و از دسترس گیاه خارج می‌شوند. یون‌های هیدروکسید در قلیاها یا خاک‌های خنثی و در محیط‌های بدون‌ خاک، فراوان هستند.

ریز مغذی ‌های کلات در شرایط خاصی مانند اکسیداسیون، رسوب و بی ‌حرکتی محافظت می کنند، زیرا مولکول آلی (لیگاند) می ‌تواند ترکیب شود و حلقه‌ ای را تشکیل دهد که ریزمغذی را احاطه می ‌کند.

در این روش ریز مغذی به لیگاند متصل می شود، خاصیت سطحی ریز مغذی را تغییر می دهد و بازده جذب ریز مغذی های استفاده شده در محلول پاشی را بهبود می بخشد.

کود کلاته مایا رشد باعث بهبود عملکرد و کیفیت کلی محصولات در صنعت کشاورزی می شود.

فرق کود های کلات مایا رشد با کود های معمولی

فرق کود های کلات مایا رشد با کود های معمولی در این ویژگی است که، عنصری که به صورت کلات شده درآمده باشد دارای ثبات بیشتر و دارای فرمی حفاظت شده است که جذب عناصر را برای گیاهان آسان تر می کند.

به همین دلیل، کلات های فلزی در کشاورزی به صورتی ایجاد شدن که عناصری چون آهن، منگنز، روی و مس، در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

عنصری که بفرم کلات درآمده باشد پتانسیل بار بیشتری ایجاد می کند و باعث می شود بهتر از کانالهای ریشه عبور می کند.بدون استفاده از کلات‌ها، بسیاری از این مواد مغذی در دسترس گیاه نخواهند بود.

برای مطالعه بیشتر در این خصوص به مقاله”چرا کود های کلات شده مایا رشد بهتر است و تفاوت آن با کود های معمولی چیست؟” مراجعه فرمایید.

دلایل نیاز به کود کلات

دلیل اصلی نیاز به کود کلات برای بهبود رشد گیاهان به این دلیل است که، استفاده مستقیم از مواد مغذی مانند آهن، منگنز، روی و مس در خاک ناکارآمد است زیرا در محلول خاک به صورت یون های فلزی با بار مثبت وجود دارند و به آسانی با اکسیژن یا یون های هیدروکسید با بار منفی (OH-) واکنش می دهند. اگر با یون ‌های اکسیژن یا هیدروکسید واکنش نشان دهند، ترکیبات جدیدی را تشکیل می‌ دهند که در دسترس گیاهان نیستند.

 هر دو یون اکسیژن و هیدروکسید در خاک و محیط های رشد بدون خاک فراوان هستند. لیگاند می تواند ریز مغذی را از اکسید شدن یا رسوب محافظت کند.

استفاده از کود های کلات مایا رشد یک روش اصلاحی آسان و کاربردی برای جلوگیری از این اختلال غذایی است.با استفاده از محلول پاشی می توان از واکنش های شیمیایی بین کلات های ریز مغذی و خاک جلوگیری کرد. مواد مغذی کلات همچنین کارایی جذب مواد مغذی را برای محلول ‌پاشی تسهیل می‌ کنند، زیرا برگ ‌های محصول به طور طبیعی با موم پوشیده شده ‌اند که آب و مواد باردار مانند یون ‌های آهن را دفع می ‌کند.

لیگاند آلی اطراف ریز مغذی کلات شده می تواند به لایه موم نفوذ کند، بنابراین جذب آهن را افزایش می دهد .در مقایسه با کودهای سنتی آهن، کود آهن کلات به طور قابل توجهی موثرتر و کارآمدتر از منابع کود غیر کلات است.

همچنین از آنجایی که خاک نا همگن و پیچیده است، ریز مغذی ها به راحتی اکسید یا رسوب می کنند. کلات یک ریز مغذی را از واکنش های نامطلوب در محلول و خاک حفظ می کند. کود کلات شده فرم زیستی ریزمغذی هایی مانند آهن، مس، منگنز و روی را بهبود می بخشد و به نوبه خود به بهره وری و سودآوری تولید محصولات تجاری کمک می کند.

بنابراین، کود دهی کلات می تواند کارایی استفاده از ریز مغذی ها را بهبود بخشد و کود دهی ریز مغذی ها را مقرون به صرفه تر کند.کود های کلات مایا رشد پتانسیل بیشتری برای افزایش عملکرد تجاری نسبت به ریز مغذی های معمولی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کود های کلاته مایا رشد به مقاله “دلایل نیاز برای جایگزین کردن کود های کلاته (کود کلات) مایا رشد با کود های معمولی برای رشد بهتر گیاهان” مراجعه فرمایید.

مزایا استفاده از کودهای کلات مایا رشد

 مزایا استفاده از کود کلات برای گیاهان عبارتند از:

1_توانایی آنها برای پایدار ماندن در محلول، بدون توجه به PH آب یا سایر ترکیبات موجود

2_پایداری در شرایط مختلف خاک و تنظیم مقدار مورد نیاز با توجه به مرحله رشد و علائم کمبود در گیاهان

3_جلوگیری از مسدود شدن لوله ها و نازل ها در سیستم های کود دهی

4_دسترسی بیشتر گیاهان به عناصر ریزمغذی مانند آهن،روی،منگنز و سایر عناصر مورد نیاز

5_جلوگیری از ثابت ماندن عناصر معدنی در شرایط خاک قلیایی

6_تحریک عناصر معدنی ریز مغذی در خاک

7_جلوگیری از آبشویی توسط عامل کلات کننده

8_قابلیت حلال شدن سریع در آب

9_استفاده به روش های مختلف به صورت آبیاری و محلول پاشی

10_به صرفه بودن از نظر اقتصادی در مقایسه با سایر کود های شیمیایی

11_کاهش مسمومیت خاک در نتیجه استفاده از کودهای شیمیایی

فواید استفاده از انواع کود کلات (chelated fertilizer)

فواید استفاده از کودهای کلات مایارشد برای گیاهان عبارتند از:

کودهای کلات کودهایی هستند که در آنها ریز مغذی ها به مولکول های آلی متصل می شوند تا یک کمپلکس پایدار تشکیل دهند.این منجر به جذب موثرتر مواد مغذی توسط گیاهان می شود و به غلبه بر کمبود مواد مغذی کمک می کند.

برخی از مزایای استفاده از کودهای کلات عبارتند از:

افزایش در دسترس بودن مواد مغذی:

کودهای کلات شکل در دسترس تری از ریز مغذی ها را نسبت به کودهای غیرکلات برای گیاهان فراهم می کنند که می تواند رشد و عملکرد گیاه را بهبود بخشد.

راندمان جذب بیشتر مواد مغذی:

کودهای کلات می توانند کارایی جذب ریز مغذی ها را توسط گیاهان بهبود بخشند، که می تواند به کاهش مقدار کود مورد نیاز و به طور بالقوه کاهش خطر آلودگی محیط زیست کمک کند.

کاهش تلفات مواد مغذی:

کودهای کلات می توانند به کاهش تلفات مواد مغذی ناشی از شستشو یا تثبیت در خاک کمک کنند، که می تواند کارایی مصرف مواد غذایی را بهبود بخشد و مقدار کود مورد نیاز را کاهش دهد.

بهبود کیفیت خاک:

استفاده از کودهای کلات می تواند با افزایش دسترسی به ریز مغذی ها و ارتقاء فعالیت میکروبی خاک به بهبود کیفیت خاک کمک کند.

سلامت و کیفیت بهتر گیاه:

کودهای کلات می توانند با تامین متعادل تر مواد مغذی و کاهش خطر کمبود مواد مغذی به بهبود سلامت و کیفیت گیاه کمک کنند.

مقرون به صرفه بودن:

اگرچه کودهای کلات معمولاً گرانتر از کودهای غیرکلات هستند، اما به دلیل کارایی بیشتر و کاهش اتلاف مواد مغذی، می توانند در دراز مدت مقرون به صرفه باشند.

به طور خلاصه، استفاده از کودهای کلات می تواند مزایای متعددی از جمله افزایش در دسترس بودن مواد مغذی، راندمان جذب بیشتر عناصر غذایی، کاهش تلفات عناصر غذایی، بهبود کیفیت خاک، سلامت و کیفیت بهتر گیاه و مقرون به صرفه بودن را به همراه داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص کاربرد کود های کلات به مقاله”کاربرد کودهای کلات مایا رشد و دلایل نیاز به آنها در کشاورزی” مراجعه فرمایید.

کدام محصولات اغلب به کودهای کلات شده نیاز دارند؟

میوه و سبزیجات اغلب محصولاتی هستند که  بیشترین نیاز را به کود های کلات دارند. حساسیت محصولات سبزیجات و میوه به ریز مغذی ها به طور قابل توجهی متفاوت است.برای کسانی که در دسته های بسیار یا نسبتا حساس هستند، کودهای کلات اغلب مورد نیاز است.

برای محصولاتی که حساسیت پایینی دارند، به کودهای کلات نیازی نیست، مگر اینکه خاک از نظر فرم زیستی ریز مغذی ها کم باشد، همانطور که توسط آزمایش خاک نشان داده شده است pH خاک یک عامل اصلی موثر بر فرم زیستی ریزمغذی ها است.

 بنابراین، اگر PH خاک بیشتر از 6.5 باشد، خاک ممکن است فرم زیستی ریز مغذی محدودی داشته باشد و ممکن است به کودهای کلات شده نیاز باشد.

برای اطلاع درباره محصولاتی که بیشترین نیاز را به کود کلات دارند به مقاله”معرفی محصولات با بیشترین نیاز به کود های کلاته (کود کلات) مایا رشد“مراجعه فرمایید.

چرا کود کلات شده بهتر است؟

دلایلی که باعث برتری کود کلات می شود عبارتند از:

  • عناصر غذایی به شکل آلی جذب گیاه می شوند
  • دسترسی به مواد مغذی را افزایش می دهد
  • کود های کلات به راحتی به داخل برگ نفوذ می کند
  • تحرک مواد مغذی را افزایش می دهد
  • کود های کلات تحرک و پویایی بیشتری دارند
  • از شسته شدن مواد جلوگیری می کند
  • یون های کلات شده حلالیت بالایی دارند
  • رشد پاتوژنی گیاه را متوقف می کند
  • یون های کلات پایداری بیشتری نسبت به یون های آزاد دارد
  • رشد برخی عوامل بیماریزا را متوقف می کند

انواع ترکیبات کلات ساز

 مواد کلاتور پنج دسته هستند که عموما با مواد معدنی ترکیب می شوند و در کشاورزی برای کاربرد در خاک و محلول پاشی برگ استفاده می شوند:

1_کلات های مصنوعی

 2_لیگنوسولفوناتها

 ۳- هیومیک یا فولویک اسید

 ۴- اسید های آلی

 ۵- پروتئین (اسید آمینه)

انواع ترکیبات کلاته ساز برای کود های کلاته مایا رشد

1_کلات های مصنوعی:

عمدتاً شامل کلات های EDTA, DTPA, EDDHA هستند.

2_لیگنوسولفونات ها:

 این دسته از لیگنین(یک ترکیب شیمیایی داخل گیاه که باعث چوبی شدن بافت گیاه می‌شود) مشتق می‌شوند کاربرد زیادی در ترکیبات کلات برای محلول پاشی ندارند.

 این ترکیبات عمدتاً در مصارف خاکی مورد استفاده قرار می گیرند، ولی بدلیل اندازه بزرگ مولکولی قادر به جذب از بافتهای گیاهی در محلول پاشی نیستند.

3_هیومیک و فولویک اسید:

این دسته قادر به کلات کردن عناصر معدنی ریزمغذی بوده که بدلیل وزن بالای خود عمدتاً مصرف خاکی دارند. اگرچه بعضی از سازندگان مطرح کود مدعی هستند فولویک اسید تولیدی آنها دارای وزن پایینی است و قابلیت مصرف محلول پاشی را نیز دارد.

4_اسیدهای آلی:

 شامل مالیک اسید، سیتریک اسید، فوماریک اسید و … هستند. اسیدهای آلی بدلیل اینکه جزئی از تولیدات مواد گیاهی هستند، دارای قابلیت جذب بالایی بوده و موثرتر از سایر فرم ها می باشند. این ترکیبات کلات در محیط های قلیایی شدید، دارای پیوند شیمیایی ضعیف تری با عناصر معدنی ریزمغذی بوده و همچنین فرآیند تولید گران‌تری نسبت به سایر انواع این ترکیبات دارند.

5_اسید های آمینه (پروتئین):

اسید آمینه ها از دیگر انواع ترکیبات طبیعی هستند که نقش کلات سازی داشته و برای محلول سازی و انتقال مواد معدنی استفاده می شوند. آمینواسیدها می توانند به عنوان یک کلات ساز عمل کنند و با یون های فلز با دو بار مثبت تشکیل یک پیوند شیمیایی محکم می‌دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ترکیبات کلات ساز به مقاله”فرایند تولید کود های کلاته (کود کلات) پیشرفته مایا رشد و معرفی انواع ترکیبات کلاته ساز“مراجعه شود.

کود کلات آهن مایا رشد(Iron chelated fertilizer) برای تقویت رشد گیاهان استفاده میشود و دارای پایداری تضمین شده درpH های 3 تا 11،قابلیت جذب سریع، بهبود کیفیت محصولات،تقویت رشد و افزایش عملکرد گیاه می باشد.

کود کلات مایا رشد با فرمولاسیون اختصاصی، پایداری و عملکرد بهتری نسبت به سایر کلات های آهن در بازار دارد.

شما می توانید جهت خرید کود کلات آهن، به فروشگاه مایا رشد مرجعه فرمایید.

کود کلات آهن 6 درصد مایا رشد

کود کلات آهن 6 درصد مایا رشد

برای مشاهده منابع خارجی استفاده شده در این مقاله به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

دانلود فایل PDF مقاله :

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + ده =