چطور می‌توان از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

چطور می‌توان از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

کود هیومیک اسید به دلیل مزایای بی شماری که برای رشد محصول و سلامت خاک دارد، به یک انتخاب محبوب در بین کشاورزان و باغداران تبدیل شده است. با این حال، کیفیت کود هیومیک اسید بسته به منبع، فرآیند تولید و ترکیب آن می تواند متفاوت باشد. در نتیجه، اطمینان از کیفیت کود هیومیک اسید برای به حداکثر رساندن فواید آن و جلوگیری از هرگونه تأثیر منفی بر رشد گیاه و کیفیت خاک بسیار مهم است.

در این مقاله برخی از اقدامات کلیدی که می توان برای اطمینان از کیفیت کود هیومیک اسید انجام داد، اشاره کرده ایم.

مایا رشد،تولید کننده انواع کود های کشاورزی و محصولات دامی تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان،در مقاله گذشته به موضوع” بررسی ساختار کود هیومات پتاسیم+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد “پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

کود هیومیک اسید برای چه مواردی استفاده می شود؟

نحوه تشخیص هیومیک اسید اصلی از تقلبی

چطور از کیفیت خرید کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

معرفی کود هیومیک اسید مایا رشد

چطور می‌توان از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

کود هیومیک اسید برای چه مواردی استفاده می شود؟

کودهای اسید هیومیک به دلایل مختلفی از جمله افزایش ظرفیت نگهداری آب،بهبود ساختار خاک و در دسترس بودن مواد مغذی برای جذب گیاه در کشاورزی و باغبانی مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی کود هیومیک اسید دارای فواید زیادی در کشاورزی می باشد،که استفاده از این محصول منجر به تقویت رشه ها و بهبود عملکرد و میوه دهی محصولات می شود.

سایر فواید کود هیومیک اسید شامل موارد زیر می شود:

  • هیومیک اسید با ترکیب کردن مواد معدنی خاص مانند آهن، روی و منگنز، دسترسی به مواد مغذی را در خاک افزایش می‌دهد و آنها را به راحتی در دسترس گیاهان قرار می‌دهد.
  • هیومیک اسید با اتصال ذرات به یکدیگر به بهبود ساختار خاک کمک می کند، و سنگدانه های بزرگتری ایجاد می کند که می توانند آب و مواد مغذی را به طور موثرتری در خود نگه دارند. این باعث بهبود توانایی خاک برای حفظ رطوبت می شود و آن را کمتر مستعد فرسایش می کند.
  • کود هیومیک اسید مایا رشد می تواند سطح pH خاک را در محدوده ای نگه دارد که برای رشد گیاه ایده آل است. این می تواند به جلوگیری از کمبود مواد مغذی کمک کند، زیرا گیاهان بهتر می توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را در محدوده pH صحیح جذب کنند.
  • هیومیک اسید با ترویج رشد میکروارگانیسم های مفید و بهبود تهویه خاک، محیط مساعدی را برای رشد ریشه فراهم می کند. این می تواند به رشد گیاه سالم تر و قوی تر منجر شود.
  • کود هیومیک اسید می تواند با افزایش پاسخ سیستم ایمنی و تحریک تولید هورمون های گیاهی طبیعی به گیاهان کمک کند تا در برابر بیماری مقاومت کنند.

در نتیجه، کود هیومیک اسید نقش مهمی در حفظ حاصلخیزی خاک، ترویج رشد گیاه و بهبود حاصلخیزی گیاه دارد که  آن را به یک جزء حیاتی برای رشد گیاه سالم و پایدار تبدیل می‌کند.

نحوه تشخیص هیومیک اسید اصلی از تقلبی

به طور کلی امکان تقلب در فرم مایع کود هیومیک اسید بیشتر از سایر فرم های این کود می باشد معمولا در بیشتر هیومیک اسید های مایع تقلبی از ملاس های چغندر،جوهر و …استفاده می شود.

و شکل پودر هیومیک اسید تقلبی نیز از زغال سنگ،خاکستر و پودر های معدنی استفاده می شود.

برای تشخیص کود هیومیک اسید اصل روش های مختلف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد که بررسی بعضی از آنها می پردازیم.

روش فیزیکی تشخیص هیومیک اسید:

یکی از ابتدایی ترین روش های تشخصیص کود هیومیک اسید اصل ، حل کردن آن در آب است. اسید هیومیک یک ماده قابل انحلال است.کود هیومیک اسید باید میزان حل شوندگی بالایی داشته باشد و باید خیلی راحت در آب حل شده و مواد ته نشین چندانی نداشته باشد.

روش شیمیایی تشخیص هیومیک اسید:

استفاده از اسید (جوهر نمک /سرکه)

روش شیمیایی برای تشخیص اسید هیومیک اصل هم وجود دارد که به میزان زیادی می توان اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد.

دومین روش تشخیص کود اصل و تقلبی،استفاده از یک ماده اسیدی مثل جوهر نمک یا سرکه است. برای انجام این روش،در 100 گرم آب، 7 گرم کود هیومیک اسید اضافه می کنیم و سپس مقداری از اسید ،جوهر نمک یا سرکه را به مخلوط هیومیک و آب اضافه می کنیم.

پس از اضافه‌کردن اسید،در صورتی که کود تقلبی نباشد،حالت ژله‌ای پیدا می‌کند. اما در صورتی که اسید هیومیک تقلبی بوده و در تولید آن از ملاس چغندر استفاده شده باشد،با افزودن اسید، حالت ژله‌ای اتفاق نمی‌افتد.

در زیر ویدیو آزمایش تشخیص کود هیومیک اسید اصلی از تقلبی را که بر روی کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد انجام شده است را می توانید مشاهده کنید.

روش آزمایشگاهی تشخیص هیومیک اسید:

قابل اطمینان ترین روش تشخیص،بکار گیری متد های آزمایشگاهی است. از این طریق حتی می توان خلوص محصول را نیز بدست آورد.

تشخیص اصل بودن هیومیک بسیار بسیار مهم است زیرا این کود کشاورزی تاثیر بسیار زیادی در افزایش حاصلخیزی خاک،درمان بیماری های گیاهی همچون کلروز و افزایش محصول دهی گیاهان و درختان دارد.

چطور می‌توان از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

چطور از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

با توجه به فواید بی شمار کود هیومیک اسید،انتخاب هیومیک اسید با کیفیت و مناسب می تواند نقش به سزایی در افزایش رشد و کیفیت محصولات ایفا کند.

برای انتخاب یک کود هیومیک اسید با کیفیت باید به موارد زیر توجه کرد:

1.بررسی فرم کود هیومیک اسید:توجه به این مورد که کود هیومیک اسید در فرم پرک دارای خلوص بیشتر به نسبت فرم مایع و پودر آن می باشد و امکان تقلب در این فرم وجود ندارد.

2.بررسی گواهی آنالیز محصول:مشخصات آنالیز محصول اطلاعاتی در مورد ترکیب و کیفیت کود ارائه می دهد. این به شما امکان می دهد  تا سطح هیومیک، اسید فولویک و سایر مواد مغذی موجود در کود را بدانید.

3.دارای کود کودی:کد کودی محصولات به وسیله سازمان آ و خاک پس از بررسی و آنالیز محصول به تولید کنندگان اعطا می شود به همین دلیل این گواهینامه تضمین می کند که برای تولید محصول مورد نظر استانداردهای خاصی را برای کیفیت و ایمنی رعایت می کنند.

4.اطلاع از روش و مقدار استفاده پیشنهادی:نرخ های توصیه شده را برای کود دهی دنبال کنید.استفاده بیش از حد می تواند منجر به آسیب یا از بین رفتن گیاه شود و کارایی کود را کاهش دهد

5.بررسی نتایج مصرف: نتایج مصرف کود را به دقت زیر نظر داشته باشید. رشد، عملکرد و کیفیت گیاهان را پیگیری کنید. این به شما امکان می‌دهد بدانید که آیا کود طبق انتظار عمل می‌کند یا باید تغییراتی در میزان مصرف یا زمان‌بندی اعمال شود.

چطور می‌توان از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟

معرفی کود هیومیک اسید مایا رشد

کود هیومیک اسید مایا رشد قابلیت نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهد و ساختار خاک را بهبود می بخشد و منجر به افزایش عملکرد و فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

استفاده از کود هیومیک اسید برای اصلاح شوری خاک ،کاهش PH بالای خاک و قرار گرفتن آن در محدوده اصلی باید به این فرایند زمان داد.

کود هیومیک اسید 70% مایا رشد دارای 16 درصد پتاسیم می باشد که نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد همچنین برای تمام محصولات زراعی، باغی و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد.

این محصول به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد خود بسیار پر کاربرد می‌باشد و تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصولات دارد.

کود هیومیک اسید مایا رشد در فرم پرک(flake) است که نسبت به نمونه های پودری هیچ گونه امکان تقلبی در آن وجود ندارد. به طور مثال نمی توان لئوناردیت که ماده اولیه تولید هیومیک اسید است را به این فرم درآورد و به عنوان هیومیک اسید عرضه کرد.

انحلال این محصول 100 درصد می باشد چون این فرم از فرم مایع بدست آمده است و طی فرایند استخراج و فیلتراسیون تمام ذرات نامحلول در لئوناردیت از جمله هیومین جداسازی شده است.

در تولید این محصول هیچ گونه سدیم هیدروکسیدی استفاده نشده است و این محصول عاری از سدیم و کلر بوده و هیچ گونه محدودیتی در مصرف در مناطق مختلف کشور ندارد.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود هیومیک اسید به مقاله”هیومیک اسید (Humic acid) چیست و کود هیومیک اسید مایا رشد چه کاربردی هایی دارد؟“مراجعه فرمایید.

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد(5 کیلویی)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پانزده =