مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان

در دنیای کشاورزی،تلاش برای تغذیه بهینه گیاهان به تحقیق و پیگیری مداوم نیاز دارد.مواد مغذی ضروری نقش اساسی در تضمین رشد بهتر گیاهان دارد و در میان آنها،روی به عنوان یک ریز مغذی مهم،نقش برجسته ای را در رشد گیاه دارد.

برای رفع موثر کمبود روی،کشاورزان از کود کلات روی استفاده می کنند.همچنین روی نقش مهم و تاثیرگذاری در فرآیند های مختلف فیزیولوژیکی گیاه،از فتوسنتز تا رشد ریشه ایفا می کند.

با توجه به کاربرد ویژه کود کلات روی در کشاورزی،مایا رشد در این مقاله به مبحث” مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان“پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

نقش ریز مغذی روی در تغذیه گیاه

کمبود روی: یک چالش رو به رشد

آشنایی با انواع کود های کلات روی موجود در بازار

روش های کاربرد کود کلات روی مایا رشد

مقدار مصرف کود کلات روی مایا رشد برای انواع محصولات

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان

نقش ریز مغذی روی در تغذیه گیاه

روی،علیرغم نیاز به مقادیر ناچیز، در چرخه زندگی گیاهان غیرقابل جایگزین است. روی یک ریز مغذی ضروری است که نقش مهمی در فرآیندهای مختلف بیوشیمیایی در گیاهان دارد که در فرآیندهایی مانند فتوسنتز، سنتز DNA و تولید هورمون نقش دارند.

روی(زینک)همچنین بر سنتز کلروفیل تأثیر می گذارد که برای فرآیند فتوسنتز حیاتی است و به تشکیل پروتئین ها و هورمون های رشد کمک می کند.کمبود روی می تواند منجر به توقف رشد،کاهش عملکرد محصول و افزایش حساسیت به بیماری ها شود.

کمبود روی: یک چالش رو به رشد

علیرغم اهمیت بسیار ریز مغذی روی، کمبود روی یک چالش رایج در کشاورزی است. عواملی مانند pH خاک، بافت و محتوای مواد آلی می توانند بر روی در دسترس بودن روی گیاهان تأثیر بگذارند.

خاک های قلیایی و خاک های غنی از فسفر تمایل به محدود کردن جذب روی دارند که منجر به کمبودهایی می شود که از طریق توقف رشد، زرد شدن برگ ها و کاهش عملکرد محصول آشکار می شود. با درک این چالش ها، کشاورزان به دنبال راه حل های موثری هستند تا اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان منبع کافی و در دسترس روی را دریافت می کنند.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود کلات روی به مقاله “کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی“مراجعه فرمایید.

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان

آشنایی با انواع کود های کلات روی موجود در بازار

کودکلات روی نوعی کود تخصصی هستند که برای رفع کمبود روی در گیاهان طراحی شده است. فرایند کلات کردن شامل اتصال یک یون فلزی (روی) با یک مولکول آلی برای تشکیل یک کمپلکس پایدار است. این مجموعه باعث افزایش دسترسی و جذب روی توسط گیاهان می شود.

ازعوامل کلات کننده مورد استفاده در کودهای کلات روی شامل اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) و دی اتیلن تری آمین پنتا استیک اسید (DTPA) می باشد.که در کنار محبوبتی که سال های گذشته بین مصرف کنندگان داشتند دارای معایبی از جمله پایداری پایین نسبت به کلات کننده های جدید،مناسب نبودن برای بعضی خاک ها و مناطق،درشت ملکول بودن و جذب پایین و… نیز می باشند.

کود کلات روی مایا رشد برای اولین بار در ایران با فرمولاسیون اختصاصی PCOOH با عامل کلات کننده پلی کربکسیلات، پایداری و عملکرد بهتری نسبت به سایر کود های کلات روی در بازار دارد.

کود کلات روی مایا رشد را می توان در روش های مختلف کوددهی از جمله کود آبیاری ،چالکود و محلول پاش و پهپاد پاش استفاده کرد که انعطاف پذیری را برای کشاورزان فراهم می کند تا بهترین روش را برای شرایط محیطی خاص خود انتخاب کنند.

شما می توانید جهت خرید کود کلات روی، به فروشگاه مایا رشد مراجعه فرمایید.

کلات-روی-15-درصد مایا رشد

کود کلات روی 15 درصد مایا رشد

مزایای اصلی استفاد از کود کلات روی

از مزایای اصلی استفاده از کود کلات روی،می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جذب بهتر مواد مغذی: با استفاده از فرایند کلات کردن حلالیت و پایداری روی در خاک افزایشمی یابد و آن را برای ریشه‌های گیاه قابل دسترس‌تر می‌کند. این امر جذب روی را افزایش می دهد و تضمین می کند که گیاهان منبع کافی از این ریز مغذی ضروری را دریافت می کنند.

پیشگیری از کمبودها: کودهای کلات روی در پیشگیری و اصلاح کمبود روی در محصولات زراعی بسیار ارزشمند هستند. این کمبودها می‌تواند در خاک‌هایی با pH قلیایی یا خاک‌های غنی از فسفر رخ دهد که می‌تواند با روی متصل شود و دسترسی آن به گیاهان را محدود کند.

افزایش بازده محصول: با رفع کمبود روی، کشاورزان می توانند رشد گیاه سالم را ارتقاء دهند، عملکرد محصول را افزایش دهند و کیفیت کلی برداشت را بهبود بخشند. این امر به ویژه در مناطقی که کمبود روی شایع است بسیار مهم است.

مایا رشد،تولید کننده تخصصی انواع کود های کشاورزی و محصولات دامی تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان،در مقاله گذشته به موضوع” بررسی فرمول و اثربخشی کود کلات روی مایا رشد بر عملکرد گیاه“پرداخته است.

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان

روش های کاربرد کود کلات روی مایا رشد

نحوه استفاده و مقدار مصرف کود کلات روی بسته به محصول خاص و میزان کمبود آهن در خاک ممکن است متفاوت باشد.

برای استفاده از کود کلات روی مایا رشد، کشاورزان می توانند از  روش های مختلف استفاده کنند که هر کدام برای نیازها و شرایط خاص طراحی شده اند:

1.روش آبیاری:

استفاده از کود کلات به روش آبیاری، به عنوان روشی شناخته شده برای تأمین نیازهای گیاهان به عناصر ضروری مختلف است.برای استفاده از کود کلات روی به روش آبیاری، ابتدا باید کود را در آب حل کرده و از طریق سیستم آبیاری به گیاهان تأمین کرد.

این روش برای بیشتر کشاورزان که سیستم آبیاری مخصوص دارند،راحت ترین روش استفاده می باشد.

2.روش محلول پاشی:

استفاده از کود کلاته آهن به روش محلول پاشی نیازمند دقت و شناخت نسبی از محصولات و شرایط زمینی است.

برای استفاده از این روش، ابتدا باید کود را به آب اضافه کرده و سپس محلول حاصل را با استفاده از ابزارهای مناسب پاشش کرد.

در شرایطی که انتخاب شما این روش مصرف می باشد، باید به این نکته توجه داشت که مقدار استفاده شده باید با توصیه‌های سازنده کود همخوانی داشته باشد و نباید زیاده روی کرد.

3.روش چال کود:

برای استفاده از روش چال کود، ابتدا باید منطقه مورد نظر را آماده کنید.

استفاده از روش چال کود به دلیل اینکه کود به صورت عمیق در خاک قرار می‌گیرد، باعث بهبود رشد و عملکرد گیاهان می‌شود و همچنین از هدر رفت کود جلوگیری می‌شود.

 در نتیجه، استفاده از این روش به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های کوددهی را کاهش داده و بهره‌وری باغ یا مزرعه خود را افزایش دهید.

کود کلات روی مایا رشد برای تقویت رشد گیاهان استفاده میشود و دارای پایداری تضمین شده درpH های 3 تا 11،قابلیت جذب سریع، بهبود کیفیت محصولات،تقویت رشد و افزایش عملکرد گیاه می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لیست قیمت و خرید کود کلات روی به مقاله لیست قیمت و خرید انواع کود کلات روی مایا رشد مراجعه فرمایید.

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی و اهمیت آن در تغذیه گیاهان

مقدار مصرف کود کلات روی مایا رشد برای انواع محصولات

مقدار مصرف کود کلات روی می تواند به نوع گیاه،مقدار کمبود روی،شرایط خاک و محیط بستگی دارد.


*جدول زیر میزان استاندارد استفاده از محصول کود کلات روی مایا رشد را توضیح داده است و استفاده در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد.

دستورالعمل مصرف کود کلات روی مایا رشد

نوع گیاهآبیاری (هر هکتار)محلول پاشی(هر هزار لیتر)
گیاهان زراعی5_3 کیلوگرم2_1کیلوگرم
درختان میوه6_4 کیلوگرم3_2 کیلوگرم
سبزی و صیفی5_3 کیلوگرم2_1کیلوگرم
گلخانه ای5_3کیلوگرم2_1کیلوگرم

در کشاورزی، نقش کودهای کلات روی به عنوان یک موضوع مهم در تقویت تغذیه بهینه گیاه ظاهر می شود. با درک ضروری بودن روی در فرآیندهای فیزیولوژیکی گیاه، کشاورزان برای رفع کمبودها و باز کردن پتانسیل رشد کامل محصولات خود به این کودهای تخصصی روی می آورند.

کودهای کلات روی نقش حیاتی در بهینه سازی تغذیه گیاه و رفع کمبود روی در محصولات دارند. کشاورزان با درک اهمیت روی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف و استفاده از شکل‌های کلات برای افزایش جذب، می‌توانند گیاهان سالم‌تر را ترویج کنند، عملکرد محصول را افزایش دهند و به فعالیت‌های کشاورزی پایدار کمک کنند.

کود کلات آهن مایا رشد

یکی دیگر از کاربردی ترین و پر مصرف ترین کود های کشاورزی کود کلات آهن می باشد.

آهن یک ریزمغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است و کمبود آن می تواند منجر به توقف رشد، زرد شدن برگ ها و کاهش عملکرد محصول شود.کود کلات آهن می تواند به جلوگیری از این کمبودها و رشد سالم گیاه کمک کند.

کود کلات آهن مایا رشد (Iron chelated fertilizer) برای تقویت رشد گیاهان استفاده میشود و دارای پایداری تضمین شده درpH های 3 تا 11،قابلیت جذب سریع، بهبود کیفیت محصولات،تقویت رشد و افزایش عملکرد گیاه می باشد.

شما می توانید جهت خرید محصولات مایا رشد،به فروشگاه مایا رشد مراجعه فرمایید.

کود کلات آهن 6 درصد مایا رشد

کلات آهن 6 درصد مایا رشد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 11 =