مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد

مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد

کمبود ریزمغذی روی در گیاهان می تواند منجر به کاهش تعداد جوانه های گیاهان،ریزش برگ های جوان،ایجاد لک روی برگ ها و در بین رگبرگ ها می شود،روی در تنظیم هورمون های گیاهی مختلف که رشد و نمو گیاه از جمله رشد ریشه، گلدهی و میوه دهی را کنترل می کنند. کمبود روی می تواند این فرآیندهای تنظیمی را مختل کند.

استفاده از کود کلات روی مناسب می تواند از آسیب هایی که کمبود روی بر گیاهان ایجاد می کند،جلوگیری کند.

مایا رشد،تولید کننده تخصصی انواع کود های کشاورزی و محصولات دامی تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان در این مقاله به ” مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد” اشاره کرد.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

کمبود ریزمغذی روی در گیاهان

دلایل نیاز گیاهان به ریزمغذی روی

چه زمانی گیاهان به کود کلات روی نیاز دارند؟

چه گیاهانی بیشترین نیاز را به کود کلات روی دارند؟

آشنایی با کود کلات روی مایا رشد

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی مایا رشد برای انواع گیاهان

مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد

کمبود ریزمغذی روی در گیاهان

از نشانه های کمبود ریزمغذی روی در گیاهان میتوان به کاهش تعداد جوانه های گیاهان،کوتاه شدن میان گره ها،ریزش برگ های جوان،ایجاد لک روی برگ ها و در بین رگبرگ ها، شکننده شدن پوست درختان و ریزش گل ها و میوه ها قبل از رسیدن می توان اشاره کرد.

همچنین کمبود روی می تواند باعث کاهش رشد کلی گیاه به ویژه منجر به کاهش رشد ساقه و ریشه گیاه شود.به دلیل نقش روی در هورمون های رشد گیاه،کمبود آن باعث رشد غیر طبیعی برگ ها، مانند انحراف یا کوچکتر شدن برگ ها می شود.در موارد شدید کمبود روی ممکن است باعث ایجاد لکه های نکروز( در این حالت نقاط قهوه‌ای یا سیاه‌رنگی روی برگ‌ها ظاهر می‌شوند)شوند.

همچنین در مواردی،کمبود روی می تواند بر رشد تولید مثل تأثیر بگذارد و منجر به تشکیل میوه ضعیف یا کاهش تولید بذر شود.

از عواملی که می تواند در کمبود روی در گیاهان نقش داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

+در دسترس بودن روی تحت تأثیرpH خاک است خاک های قلیایی با PH بالا می توانند جذب روی توسط گیاهان را کاهش دهند.

+خاک هایی با مواد آلی کم ممکن است کمبود روی را بیشتر نشان دهند به همین دلیل مواد آلی موجود در خاک می توانند به روی متصل شوند و آن را کمتر در دسترس گیاهان قرار دهند.

+سطوح بالای یون های رقیب مانند کلسیم، منیزیم و فسفر می توانند جذب روی توسط گیاهان را کاهش دهند.

+جذب روی تحت تاثیر دما و رطوبت خاک است. شرایط سرد و مرطوب می تواند دسترسی روی به گیاهان را محدود کند.

برای رفع کمبود روی،روش های مختلفی وجود دارد، از جمله:

+استفاده از کودهای حاوی روی، مانند سولفات روی یا کلات روی، می تواند کمبودها را اصلاح کند. با این حال، استفاده از مقدار صحیح ضروری است،زیرا روی بیش از حد می تواند سمی باشد.

کود کلات روی 15 درصد مایا رشد

کلات-روی-15-درصد مایا رشد

+اصلاح pH خاک به محدوده کمی اسیدی تا خنثی می تواند دسترسی روی را بهبود بخشد.استفاده از کود هیومیک اسید می تواند در کاهش ph خاک موثر باشد.

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

همچنین،آزمایش منظم خاک و نظارت بر سلامت گیاه برای شناسایی و رفع کمبود روی به موقع بسیار مهم است.

شما می توانید جهت خرید انواع کود های کشاورزی،به فروشگاه مایا رشد مراجعه فرمایید.

دلایل نیاز گیاهان به ریزمغذی روی

روی یک ریزمغذی ضروری برای گیاهان است،به این معنی که نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی و متابولیک مختلف لازم برای رشد و نمو گیاهان دارد.

دلایل نیاز گیاهان به ریزمغذی روی شامل موارد زیر می شود:

+ریزمغذی روی در واکنش های بیوشیمیایی مختلفی از جمله واکنش های مربوط به سنتز DNA، رونویسی RNA و سنتز پروتئین نقش دارند. بدون روی کافی، این فرآیندها به خطر می افتد و منجر به اختلال در رشد و توسعه می شود.

+روی برای سنتز کلروفیل،رنگدانه سبز مسئول فتوسنتز بسیار مهم است. فتوسنتز فرآیندی است که در آن گیاهان نور خورشید را به انرژی تبدیل می کنند و کلروفیل برای جذب و استفاده از انرژی نور ضروری است.کمبود روی به دلیل کاهش تولید کلروفیل می تواند منجر به کلروز یا زرد شدن برگ ها شود.

+روی در تقسیم و طویل شدن سلولی نقش دارد و به رشد و نمو ریشه ها،شاخساره ها و برگ ها کمک می کند.کمبود روی می تواند منجر به توقف رشد غیر طبیعی بافت های گیاهی شود.

+روی در تنظیم هورمون های گیاهی مانند اکسین ها نقش دارد.هورمون ها جنبه های مختلف رشد و نمو گیاه از جمله رشد ریشه، گلدهی و میوه دهی را کنترل می کنند. کمبود روی می تواند این فرآیندهای تنظیمی را مختل کند.

+ روی همچنین به گیاهان کمک می کند تا با تنش های محیطی مختلف از جمله خشکی،درجه حرارت بالا و حملات پاتوژن مقابله کنند. در فعال شدن آنزیم های آنتی اکسیدانی که گیاهان را از آسیب اکسیداتیو ناشی از استرس محافظت می کند، نقش دارد.

+ روی در جذب سایر مواد مغذی ضروری توسط گیاهان نقش دارد. سطوح کافی روی باعث افزایش جذب فسفر، آهن و سایر ریز مغذی‌ها می‌شود و به تعادل کلی مواد مغذی در گیاهان کمک می‌کند.

به طور خلاصه، روی یک ریز مغذی ضروری برای گیاهان است که از فرآیندهای اساسی که برای رشد، توسعه و سلامت کلی آنها ضروری است، پشتیبانی می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله “مشخصات و قیمت خرید کود کلات روی پودری مایا رشد“مراجعه فرمایید.

مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد

چه زمانی گیاهان به کود کلات روی نیاز دارند؟

هنگامی که گیاهان علائم کمبود روی مانند زرد شدن برگها (کلروز) و توقف رشد را نشان می دهند، به کود کلات روی نیاز دارند.روی، به عنوان یک ریز مغذی ضروری،نقش حیاتی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف در گیاهان دارد. شرایط خاص خاک،مانند pH قلیایی یا وجود یون‌های رقیب مانند فسفر، کلسیم یا آهن، می‌تواند دسترسی روی به گیاهان را محدود کند.

در خاک های قلیایی، روی کمتر در دسترس ریشه گیاه قرار می گیرد. کودهای کلات روی، حاوی روی متصل به مولکول های آلی،هستند که جذب روی توسط گیاهان را افزایش می دهند. آزمایش خاک برای تعیین دقیق نیاز به مکمل روی بسیار مهم است و امکان استراتژی های کوددهی هدفمند و موثر را فراهم می کند.

چه گیاهانی بیشترین نیاز را به کود کلات روی دارند؟

کمبود روی می تواند بر روی عملکرد بسیاری از محصولات تاثیر بگذارد،برخی از محصولات که بیشترین نیاز را به کود کلات روی دارند،شامل گندم،ذرت،برنج،پنبه و مرکبات می باشند.حدود نیمی از خاک هایی که در آن غلات رشد می کند،دچار کمبود روی می باشند.

 از آنجا که کمبود روی مخفی می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجه عملکرد شود،آزمایش خاک بهترین روش برای ارزیابی کمبود روی می باشد.

آشنایی با کود کلات روی مایا رشد

عنصر روی در تشکیل سبزینه گیاهی، متابولیسم هورمون های گیاهی، ساخت پروتئین و تشکیل میوه و دانه نقش دارد.استفاده از کود کلات روی مایا رشد روند جذب و انتقال مواد مغذی را در گیاهان آسان می کند.همچنین،کود کلات روی مایا رشد می‌تواند تأثیر مثبتی بر رنگ و براقیت برگ‌ها، تعادل رشد میوه‌ها داشته باشد.

یکی از ویژگی های مهم در انتخاب کود کلات مناسب،میزان حلالیت آن می باشد که حلالیت کود کلات بسیار مهم است زیرا بر میزان دسترسی گیاهان به ریزمغذی روی تأثیر می گذارد.

عامل کلات کننده کلات روی مایا رشد بر خلاف سایر کلات ها ریز مولکول می باشد به همین دلیل جذب مواد مغذی توسط گیاه راحت تر می کند.یکی از ویژگی های کلیدی این فرمولاسیون ،پایداری بسیار بالای آن در خاک است که باعث می شود عامل کلات و ریز مغذی ها برای مدت طولانی در دسترس گیاهان قرار بگیرند.

علاوه بر این،فرمولاسیون PCOOH در سطوح pH بین 3 تا 11 پایدار است و در خاک های قلیایی بسیار موثر است،همچنین اثرات زیست محیطی بسیار کمی دارد.

مدیریت کمبود و نیاز گیاهان به ریزمغذی روی با استفاده از کود کلات روی مایا رشد

مزایای استفاده از کود کلات روی مایا رشد

1.تحریک جوانه زنی و میوه دهی گیاهان

2.افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های گرما،سرما و خشکی

3.تسریع روند تولید کلروفیل،تنفس و تنظیم رشد گیاه

4.افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها

مقدار و طریقه مصرف کود کلات روی مایا رشد برای انواع گیاهان

*جدول زیر میزان استاندارد استفاده از محصول کود کلات روی مایا رشد را توضیح داده است و استفاده در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد.

دستورالعمل مصرف کود کلات روی مایا رشد

محلول پاشی(هر هزار لیتر)آبیاری (هر هکتار)نوع گیاه
2_1کیلوگرم5_3 کیلوگرمگیاهان زراعی
3_2 کیلوگرم6_4 کیلوگرمدرختان میوه
2_1کیلوگرم5_3 کیلوگرمسبزی و صیفی
2_1کیلوگرم5_3کیلوگرمگلخانه ای

در کشاورزی، نقش کودهای کلات روی به عنوان یک موضوع مهم در تقویت تغذیه بهینه گیاه ظاهر می شود.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود کلات روی به مقاله “کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی“مراجعه فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + شش =