فواید و مزایای استفاده از کود کلات روی جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه

فواید و مزایای استفاده از کود کلات روی جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه

کود کلات روی تأثیرات مثبت بسیاری بر رشد گیاهان و افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه، دارد.

کود ریزمغذی روی می‌تواند به عنوان یک عنصر پایه‌ در ساختار گیاهان عمل کند و از ریزش زودرس گل و میوه‌ها جلوگیری کند. با ایجاد یک ساختار محکم و سالم برای گیاهان، کود کلات روی می‌تواند رشد سالم و مقاومی را تضمین کند که منجر به کاهش ریزش گل و میوه‌ها می‌شود.

به طور کلی، استفاده مناسب از کود کلات روی مایا رشد می‌تواند به افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه‌ها در گیاهان کمک کرده و عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود بخشد.

مایا رشد،تولید کننده تخصصی انواع کود های کشاورزی و محصولات دامی تحت لیسانس MayaHofHeiom آلمان،در مقاله گذشته به موضوع” ویژگی ها و تفاوت استفاده از کود کلات روی مایع با پودری “پرداخته است.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم، عبارتند از:

کود کلات روی برای چه گیاهان و محصولاتی مناسب می باشد؟

تأثیر عنصر روی بر اجزای مختلف گیاهان

کمبود روی در گیاهان را ازچه راهی تشخیص دهیم؟

مصرف بیش ازحد کود کلات روی چه عواقبی دارد؟

ویژگی های اصلی کود کلات روی علائم کمبود عنصر روی در گیاهان

علائم کمبود عنصر روی در گیاهان

تاثیرات استفاده از کود کلات روی مایا رشد در رشد گیاهان

فواید و مزایای استفاده از کود کلات روی جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه

کود کلات روی برای چه گیاهان و محصولاتی مناسب می باشد؟

روی یک ریزمغذی ضروری برای گیاهان است که نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله فعال سازی آنزیم، فتوسنتز و متابولیسم دارد.انواع مختلف گیاهان می توانند از کود کلات روی استفاده کنند. در این قسمت به بررسی این گیاهان می پردازیم:

محصولات غلات: محصولات زراعی مانند گندم، برنج، جو و ذرت به ویژه در خاک هایی با دسترسی کم به کود کلات روی نیاز دارند.

حبوبات: گیاهانی مانند لوبیا، نخود، عدس و سویا ممکن است به کلات روی نیاز داشته باشند، زیرا حبوبات گاهی اوقات کمبود روی را نشان می دهند.

درختان میوه: درختان میوه مانند سیب، مرکبات، هلو و انگور می توانند از کلات روی برای حمایت از رشد میوه بهره مند شوند.

سبزیجات: سبزیجات مختلف از جمله گوجه فرنگی، سیب زمینی، هویج و پیاز ممکن است به مکمل روی نیاز داشته باشند، به خصوص اگر در خاک هایی با کمبود روی رشد کنند.

کود کلات روی برای بهبود و جذب روی توسط گیاهان طراحی شده اند. روی کلات اغلب در خاکهای قلیایی که دسترسی به روی محدود است مورد استفاده قرار می گیرند.

قبل از استفاده از هر کود، انجام آزمایش خاک برای تعیین دقیق سطوح مواد مغذی در خاک بسیار مهم است. این به تصمیم گیری آگاهانه در مورد نوع و مقدار کود مورد نیاز کمک می کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از کوددهی بیش از حد، که می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت گیاه و محیط داشته باشد، همیشه از نرخ های کاربرد توصیه شده پیروی کنید.

تأثیر عنصر روی بر اجزای مختلف گیاهان

عنصر روی بر ساختارهای مختلف گیاه اثر می گذارد و میزان کارایی آنها را بهبود می بخشد. برای اینکه ریشه گیاهان بتواند روی را جذب کند بایستی ریشه های سطحی بخوبی رشد کرده باشند و عنصر روی در رشد و عملکرد ریشه نیز بسیار اثرگذار است.همچنین در صورتیکه روی گیاه تأمین باشد پوسیدگی ریشه گیاه به تأخیر افتاده و کمتر به آفت و بیماری آلوده می شود.

 اثر این عنصر بر روی برگ گیاه افزایش رشد آن است.بعلاوه با توجه به نقش مهم عنصر روی در عمل فتوسنتز میزان کلروفیل تولیدی بیشتر شده و روند پیری برگها را به تعویق انداخته و مشکل رشد برگ های کوچک را بطور کامل رفع می کند.

فواید و مزایای استفاده از کود کلات روی جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه

کمبود روی در گیاهان را ازچه راهی تشخیص دهیم؟

همواره کمبود هر یک از عناصر در ظاهر گیاهان بروز میکند که کشاورزان با شناخت این نشانه ها می توانند از پیشرفت آن جلوگیری کرده و با مصرف کود مناسب، گیاه خود را تقویت کنند. کمبود عنصر روی نیز با علائمی همچون کوتاه قد شدن گیاه، کوچک شدن اندازه برگ ها، کاهش فاصله بین میان گره، کم شدن رنگ سبز رگبرگ ها، ریزش زودهنگام برگ و میوه درختان، کم شده میزان رشد، به تأخیر افتادن زمان باز شدن برگ و گل، خشک شدن بخش هایی از بافت گیاه و همچنین تغییر شکل محصول تولیدی خود را نشان می دهد.

همچنین درختان میوه که از فقر عنصر روی رنج می برند رسیدگی و بلوغ میوه در آنها با تأخیر انجام می شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در گیاهان بهتر است هرچه سریع تر با استفاده از کود کلات روی، روی مورد نیاز گیاه را در اختیارش قرار دهید.

مصرف بیش ازحد کود کلات روی چه عواقبی دارد؟

در حال حاضر توصیه کارشناسان کشاورزی به باغداران این است که قبل از خرید کود کلات روی ابتدا میزان نیاز گیاه را بر اساس آزمایش خاک مشخص کرده و سپس کوددهی را اعمال کنید. درست است که عنصر روی نقش مهمی در عملکرد گیاه و تولید محصول با کیفیت دارد اما چنانچه بیش ازحد مصرف شود اثرات سوء بر گیاه گذاشته میزان تعادل مواد مغذی را برهم زده و می تواند خسارت جبران ناپذیری را به بار آورد.

اگر رگبرگ های گیاه به سبز تیره تغییر رنگ دادند نشانه زیاد بودن عنصر روی در گیاه بوده و در صورت مشاهده این علائم از مصرف کود کلات روی جدا خودداری کنید.

علاوه بر این اگر از این کود به میزان مازاد استفاده کنید میزان جذب عنصر آهن توسط گیاه کاهش می یابد. در نتیجه بهتر است که قبل از تحقیق در مورد قیمت و خرید کود کلات روی در این رابطه با کارشناسان گل و گیاه مشورت کنید.

مزایای استفاده از کود کلات روی

  • مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها را افزایش می‌دهد.
  • جوانه زنی, گلدهی و میوه دهی را تحریک می‌کند.
  • مقاومت گیاه را در برابر تنش های گرما, سرما و خشکی افزایش می‌دهد.
  • در افزایش تولید کلروفیل, تنفس, تنظیم رشد و تسریع بلوغ موثر است.

کود کلات روی در انواع گیاهان زراعی و باغی به خصوص در گیاهان حساس مانند اسفناج, ذرت, سیب زمینی, حبوبات, کاهو, گوجه فرنگی, درختان انگور, مرکبات و هلو به سرعت جذب شده و به اندام های مختلف گیاه انتقال پیدا می‌کند که نتیجه نهایی آن تاثیر سریع و مؤثر آن بر گیاهان خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرمولاسیون کود کلات روی به مقاله بررسی فرمول و اثربخشی کود کلات روی مایا رشد بر عملکرد گیاه مراجعه فرمایید.

ویژگی های اصلی کود کلات روی

کلات روی سبب افزایش گرده افشانی,تشکیل میوه و همچنین تسریع نفوذ پذیری و تاثیر مثبت روی برگ های جوان گیاه می‌شود و چنانچه در مراحل اولیه رشد رویشی مصرف شود, موجب افزایش عملکرد و کیفیت محصول را فراهم می‌کند.

به لحاظ نقش حیاتی عنصر روی در متابولیسم عنصر ها (فعال کننده ی آنزیم های متعدد) تاثیر گذار است.کلات روی باعث انجام بیوسنتز اکسین می‌شود که هورمونی طبیعی در گیاه است و سبب رشد سلول ها و کمک به عمق رفتن ریشه جهت دسترسی به مواد غذایی در لایه های زیرین خاک می‌گردد و به دلیل موجود مواد آلی مصرف آن عکس العمل سریع گیاه را در پی خواهد داشت.

عنصر روی برای فعالیت های آنزیمی, تولید هورمون های رشد, تلقیح, باروری و تشکیل میوه نیز ضروری می‌باشد.

فواید و مزایای استفاده از کود کلات روی جهت افزایش گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه

علائم کمبود عنصر روی در گیاهان

کمبود روی در خاک های شنی و قلیایی(با PH بالا) که مواد ارگانیک کمی دارد یک مشکلی اساسی می باشد. اگر مقادیر فسفر و کلسیم خاک (خاک های کلسیمی) بالا باشد, دسترسی گیاه به روی دچار مشکل می‌شود. در واقع استفاده از فسفر برروی جذب روی توسط گیاه اثرات منفی دارد. اضافه کردن ترکیباتی که کلسیم زیادی دارند مانند آهک و گچ (آهکی شدن خاک) موجب کاهش اسیدیته خاک و در نتیجه کاهش جذب روی توسط گیاه می‌شود.

کمبود روی در خاک های سرد و مرطوب, در فاز رویشی گیاه نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند. به طور کلی کمبود روی در گیاهان باعث ایجاد لکه های قهوه ای در سطح برگ, بیماری جارویی شدن سرشاخه ها, ریز برگی و زردبرگی و ریزش زودتر از موعد برگ ها می‌شود.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود کلات روی به مقاله “کود کلات روی چیست؟آشنایی با کاربرد و خواص کلات روی مایا رشد برای گیاهان باغی“مراجعه فرمایید.

تاثیرات استفاده از کود کلات روی مایا رشد در رشد گیاهان

  • قابل استفاده بصورت کود آبیاری و محلول پاشی
  • افزایش میزان گلدهی
  • بهبود رشد جوانه ها
  • تاثیر بر چرخه متابولیسم ازت
  • سنتز تنظیم کننده های رشد مثل اکسین
  • قابلیت جذب و تاثیر گذاری بالا
  • فاقد اثرات زیست محیطی

استفاده از کود کلات زینک می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رشد و توسعه گیاهان داشته باشد. زینک یکی از عناصر مورد نیاز برای رشد سالم گیاهان است و در فرایندهای مختلفی داخل گیاه نقش دارد.

شما می توانید جهت خرید محصولات مایا رشد،به فروشگاه مایا رشد مراجعه فرمایید.

کلات-روی-15-درصد مایا رشد

کود کلات روی 15 درصد مایا رشد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 19 =