بررسی ساختار کود هیومات پتاسیم+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد

بررسی ساختار کود هیومات پتاسیم+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد

کود هیومیک اسید به عنوان یک کود ارگانیک،عمدتا به عنوان مهم ترین کود در زمینه ی افزایش ریشه زایی و سرعت رشد گیاه در صنعت کشاورزی شناخته می شود.به طور کلی مواد هیومیکی از 3 بخش هیومیک اسید،فولیک اسید و هیومین تشکیل شده است.

کودهای اسید هیومیک اغلب به عنوان یک اصلاح کننده خاک برای بهبود حاصلخیزی و سلامت خاک استفاده می شوند. به طور کلی،کود هیومیک اسید ابزار مهمی برای کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار است و راهی طبیعی و موثر برای بهبود سلامت خاک و تغذیه گیاه می باشد.


 شرکت مایا رشد،تولید کننده انواع کود های کشاورزی و محصولات دامی تحت لیسانس MayaHofHeiomآلمان،قصد دارد در این مقاله شما را با بررسی ساختار کود هیومیک اسید+ترکیبات و فواید آن هاآشنا کند.

ما در مقاله گذشته نیز با مفهوم کود هیومیک اسید مایا رشد راهکاری برای افزایش رشد و کیفیت محصولات کشاورزی آشنا شدیم.

مفاهیمی که در این مقاله به آنها پرداختیم،عبارتند از:

آشنایی با بخش‌های تشکیل دهنده مواد هیومیکی

بررسی ساختار و عملکرد کلی هیومیک اسید

تأثیر هیومیک‌ اسید در جلوگیری از سرمازدگی گیاه

نقش هیومیک‌ اسید در بهبود ریشه‌زایی گیاهان

نقش هیومیک اسید در افزایش مقاومت گیاه نسبت به خشکی

نقش هیومیک اسید در حاصلخیزی خاک و رشد و باروری گیاه

معرفی کود هیومیک اسید مایا رشد

 بررسی ساختار کود هیومیک اسید+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد

آشنایی با بخش‌های تشکیل دهنده مواد هیومیکی

به‌طور کلی مواد هیومیکی به عنوان ترکیبات آلی با فواید فراوان شناخته شده اند که از سه بخش زیر تشکیل‌ شده‌اند:


1.هیومیک‌اسید: هیومیک اسید ماده‌ایی طبیعی که محصول ثانویه گیاخاکسازی یا همان فرایند تولید دوباره خاکِ گیاه است.

2.فولیک‌اسید: فولویک اسید ماده‌ی استخراجی قوی از هیومیک است و فواید بسیار زیادی برای خاک و گیاهان دارد. فولویک اسید موجب افزایش تقسیم و رشد سلول‌ها شده، لذا رشد ریشه را افزایش داده و در نتیجه موجب افزایش گیاهان ریشه‌ای می‌شود.

3.هیومین: هیومین یکی از ترکیبات هیومیک اسید می باشد ،هیومین نوعی مولکول بزرگتر از فولویک‌‌اسید است که نتیجه تجزیه بیشتر هیومیک‌اسید است. هیومیک‌اسید و هیومین در کودهای آلی و ارگانیک به‌کار می‌روند و به دلیل ترکیباتشان اثرات مفیدی بر رشد و توسعه ریشه و گیاه دارند.
هر چند،هیومین به تنهایی در تمام مواد قلیایی، آب و اسید نامحلول است.

تمامی این مواد از دو منبع به دست می‌آیند:


1.لئوناردیت: لئوناردیت یک سنگ معدنی تیره رنگ حاوی ترکیبات هیومیکی است. لئوناردیت به نام اسید هیومیک گرانوله یا معدنی هم شناخته می شود زیرا منبع تولید ترکیبات هیومیکی است که در کشاورزی به عنوان حالت دهنده خاک ، پایدار کننده و جهت تبادل یونی مورد استفاده قرار میگیرد.

2.بقایای گیاهی:دومین منبع بقایای گیاهی که پوسیده و به کربن تبدیل شده‌اند،می باشد.البته منبع اول یعنی لئوناردیت برای گیاهان مفیدتر است.

 بررسی ساختار کود هیومیک اسید+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد

بررسی ساختار و عملکرد کلی هیومیک اسید

هیومیک اسید یکی از اجزا اصلی مواد هوموس است و دارای رنگ قهوه ای تیره یا سیاه می باشد. این ترکیب دارای گوگرد، ازت، فسفر با درصدهای مختلف و برخی از فلزات مانند کلسیم؛ منیزیم، مس، روی می باشد. کود هیومیک اسید دارای ترکیبات مختلفی می باشد که هر کدام وظایف مختلفی را بر خاک و بر رشد گیاهان ایفا می کنند. اسید هیومیک نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد. کود هیومیک اسید موجب افزایش توانایی جذب مواد مغذی از خاک توسط گیاهان می شود.

اسیدهای هیومیک قابلیت اتصال به 6 عنصر معدنی شامل عناصر ماکرو و میکرو را دارا هستند. اتصال هیومیک اسید به عناصر معدنی موجب میشود عناصر غیرقابل جذب، فیکس شده یا کم جذب در محیط اطراف ریشه به صورت قابل جذب دربیایند. در حقیقت اسید هیومیک نقش کلات کننده عناصر را دارد.
هیومیک اسید فعالیت میکروبی را در خاک افزایش می دهد که می تواند به تجزیه مواد آلی و بهبود دسترسی به مواد مغذی برای گیاهان کمک کند.


باعث بهبود ساختار خاک شده و با تیره کردن خاک، جذب انرژی خورشید را افزایش می دهد. ترکیبات هیومیکی با تقویت میکروارگانیسم‌های مفید خاک و از بین بردن میکروب‌های زیان آور، سلامت خاک را بهبود می دهند.
مهم‌ترین تاثیر هیومیک اسید بر افزایش ریشه زایی گیاهان و در نتیجه دسترسی بیشتر به مواد مغذی موجود در خاک است. هیومیک اسید گیاهان و درختان را در برابر تنش های محیطی همچون شوری خاک و خشکی مقاوم می کند.

تأثیر هیومیک‌ اسید در جلوگیری از سرمازدگی گیاه

سرمازدگی نیز از مشکلات شایع در مناطق خشک و کویری است که بدلیل کمبود رطوبت و اختلاف شدید دمای شب و روز ایجاد می‌شود و هر ساله بخش زیادی از محصولات کشاورزی به این دلیل از بین می‌رود. کود هیومیک اسید با توجه به ترکیبات ویژه خود به افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک کمک می کند و سبب گرم شدن خاک در اطراف ریشه می‌شود وتا حدودی مانع سرمازدگی شود.

 بررسی ساختار کود هیومیک اسید+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد

نقش هیومیک‌ اسید در بهبود ریشه‌زایی گیاهان

تأثیر هیومیک اسید بر رشد ریشه بسیار واضح است که می تواند حجم ریشه را تا چند برابر افزایش دهد.اصلاح ساختار فیزیکی خاک فضای مناسبتری را برای نفوذ ریشه ایجاد می‌کند، همچنین هیومیک اسید با افزایش متابولیسم و نفوذپذیری سلول‌های ریشه به جذب بهتر موادغذایی و توسعه بیشتر گیاه کمک می‌نماید.

نقش هیومیک اسید در افزایش مقاومت گیاه نسبت به خشکی

کود هیومیک اسید با اصلاح فیزیکی و بهبود دانه‌بندی خاک فضای بیشتری برای نفوذ آب ایجاد می‌کند. بعلاوه مولکول‌های هیومیک اسید با مولکول‌های آب پیوندی تشکیل می‌دهند که تا حدود زیادی مانع از هدر رفت آب می‌گردد. از اینها گذشته مولکول‌های فولویک اسید (بخش ریز مولکول از هیومیک اسید) که به درون بافت‌های گیاهی نفوذ می‌کنند با پیوند شدن به مولکول‌های آب تعریق و تعرق گیاه را کاهش داده به حفظ آب در درون گیاه کمک می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص کود هیومیک اسید به مقاله”هیومیک اسید (Humic acid) چیست و کود هیومیک اسید مایا رشد چه کاربردی هایی دارد؟“مراجعه فرمایید.

نقش هیومیک اسید در حاصلخیزی خاک و رشد و باروری گیاه

-هيوميک اسيد با ایجاد ساختار مناسب در خاک، نفوذ آب را به درون خاک تسهيل كرده و به ماندن آب در خاک كمک مي‌كند. به دليل سطح وسيع خود مانند یک اسفنج عمل كرده و توانایي نگهداری آب را تا هفت برابر بيشتر از خاک‌های رسي دارد.

همچنین هيوميک اسيد در زمان تنش خشکي، رطوبت را در اختيار ریشه قرار مي‌دهد و با تاثير بر درجه باز بودن روزنه‌های برگ سبب كاهش تبخير از سطح برگ مي‌شود، به همين دليل كشاورزاني كه از کود هیومیک اسید استفاده مي‌كنند، در مواجه با تنش خشکي نسبت به كشاورزاني كه از این کود استفاده نمي‌كنند، محصول بيشتری برداشت مي‌كنند.

-از دیگر کار کرد های كليدی کود هیومیک اسید، افزایش كارایي مصرف سایر كودها در خاک و كاهش آبشویي عناصر به ویژه نيترات و در نهایت كاهش آلودگي آب‌های زیرزميني است.

-ترکیبات موجود در کود هیومیک اسید باعث افزایش باروری و حاصلخیزی خاک و تاثیر گذاری روی عملکرد و کیفیت محصولات دارد.همچنین یکی دیگر از اثرات مثبت این کود، افزایش جذب عناصر عمده (نيتروژن، فسفر و پتاسيم) چه از طریق برگ و چه ریشه می باشد.

-مواد هيوميکي در کود هیومیک اسید با ایجاد ارتباط بين مولکول‌های آب و عناصر موجود در خاک مانع از كریستاله شدن این عناصر می شود که باعث تسهيل جذب توسط ریشه گياه و همچنين كاهش آبشویي آن‌ها مي‌شوند.

 بررسی ساختار کود هیومیک اسید+ترکیبات و فواید آن در مایا رشد

کاربرد پتاسیم در ترکیبات کود هیومیک اسید

پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است و نقش مهمی در چندین فرآیند فیزیولوژیکی از جمله فتوسنتز، مدیریت آب و تحمل استرس ایفا می کند. هنگامی که پتاسیم در ترکیب با اسید هیومیک استفاده شود، می تواند رشد گیاه را افزایش داده و جذب مواد مغذی را بهبود بخشد.

استفاده از پتاسیم در ترکیبات کود هیومیک اسید فواید متعددی دارد، از جمله موارد زیر:

  • بهبود در دسترس بودن مواد مغذی
  • افزایش احتباس آب
  • افزایش تحمل به تنش
  • بهبود ساختار خاک

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کود هیومیک اسید می توانید به مقاله چطور می‌توان از کیفیت کود هیومیک اسید اطمینان حاصل کرد؟ مراجعه فرمایید.

کود هیومیک اسید مایا رشد/فروشگاه مایا رشد

مایا رشد تولید کننده تخصصی انواع کود های کشاورزی با فرمولاسیون انحصاری،تحت لیسانس آلمان،در کنار کود هیومیک اسید 70 درصد  به تولید انواع کلات های ریزمغذی آهن،روی،مس و منگنز نیز پرداخته است.

کود هیومیک اسید 70درصد مایا رشد،به فرم پرک می باشد،دارای ترکیباتی نظیر 54 درصد هیومیک اسید،1.1 درصد فولویک اسید،16 درصد پتاسیم می باشد که رشد و عملکرد گیاهان را تقویت می کند.

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

کود هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد

هیومیک-اسید-70-درصد مایا رشد

هیومیک اسید 70 درصد مایا رشد(5 کیلویی)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 16 =